Strony

6 lip 2015

Poukładany świat w obrazkach


Dawno już nie było u nas pomocy CMK a te jak wiecie cieszą się dużym powodzeniem w naszym domu i sięgamy po nie równie często jak po puzzle czy gry planszowe. Dzieciaki nie traktują ich w kategorii nauki tylko zabawy co bardzo cieszy i zachęca do trenowania kiedy tylko znajdujemy wolny i spokojny czas (teraz przeważnie są to chwilki na kocyku, bo szkoda nam każdej minuty lata i w domu jesteśmy tylko przelotem).
Czas zapoznać Was z trzema pudełeczkami które rządzą się swoimi zasadami i określonym porządkiem. Porządek musi być i ma wielkie znaczenie, praca z sekwencjami, szeregami i relacjami to doskonałe przygotowanie do późniejszej (lub w naszym przypadku równoległej) nauki czytania i pisania. Ponieważ definicja sekwencji odzwierciedla porządek znaków języka zarówno pisanego jak i mówionego, dlatego ćwiczenia porządkowania mają niemałe znaczenie i ułatwiają naszym dzieciom przyswoić pewne zależności.
Centrum Metody Krakowskiej przygotowało pudełeczka z gotowcami które można wpleść do zabawy i ćwiczyć przy tym niezauważenie obie półkule mózgowe, a przecież tak właśnie ma być. Dzieci przyswajają, porządkują i świetnie się przy tym bawią.






Zestaw zawiera 65 kartoników. Jeden zestaw umożliwia nam zabawę w kontynuowanie szeregów oraz ich uzupełnianie.  
Szeregiem nazywamy ciąg elementów ustawionych obok siebie w linii prostej - linearny porządek odzwierciedla układ liter w wyrazach czy głosek w słowach. Dlatego bawiąc się szeregami trenujemy do nauki pisania i czytania. Każde naruszenie tego porządku zmienia całkowicie sens danego ciągu.
Z zestawem można układać szeregi zgodnie z zasadą:
a) rosnącej/malejącej wielkości (19 kartoników)
b) rosnącej/malejącej intensywność barwy (24 kartoniki)
c) stopniowego domykania rysunku (22 kartoniki)
  
My jak zwykle stopniujemy trudność i zaczynamy od rzeczy najprostszych. Dla Alusi nawet te  banalne szeregi okazały się zbyt wysoko ustawioną poprzeczką. Jeżeli macie w domu dwu latka, to musicie szeregowanie odłożyć na "za chwilkę". Choć po zabawie z Wojtusiem zawsze z Alą omawiamy najprostsze szeregi i tłumaczymy sobie zasady jakimi się rządzą.





Jeżeli macie w domu dziecko w wieku powyżej 3 lat spokojnie możecie działać. Wojtek z większością zadań nie miał problemu a szeregowanie obrazków sprawiło mu wielką radość. Rozpoczynałam szereg od ułożenia dwóch pierwszych kartoników zgodnie z regułą na jakiej mi zależało a zadaniem Wojtusia było kontynuowanie wedle reguły. Młodszym dzieciom możemy próbować podpowiadać jaka to reguła, ja milczałam jak zaklęta rzucając jedynie hasła "ułóż szereg", "dokończ" czy "uzupełnij" :) 
Kiedy kontunuowanie szeregu było opanowane, zadaniem Wojtka było układanie szeregów z rozrzuconych kartoników - samodzielnie. Kolejnym krokiem było uzupełnianie szeregów, tworzenie szeregów z innych elementów ale wedle określonej reguły a ostatnim odnajdywanie błędów jakie zrobiła mama :) O przepraszam zapomniałam o najfajniejszej zabawie, Wojtuś rozpoczyna a mam kończy - zabawa w nauczyciela jednak zawsze wygrywa pod względem ilości radochy :)

Szeregowanie zgodnie z zasadą rosnącej wielkości




Szeregowanie zgodnie z zasadą malejącej wielkości




Szeregowanie zgodnie z zasadą rosnącej intensywności barwy





Szeregowanie zgodnie z zasadą malejącej intensywności barwy




Szeregowanie zgodnie z zasadą stopniowego domykania rysunku




Uzupełnianie niekompletnego szeregu





Tworzenie innego szeregu z zachowaniem reguły






Zestaw zawiera 80 kartoników - 10 wzorów,  po osiem sztuk każdego. Daje nam to ogromne możliwości i tworzenie prawdziwych tasiemców sekwencyjnych. W Sekwencjach 2 (w odróżnieniu od SEKWENCJI PIERWSZYCH) znajdziemy tylko materiał tematyczny.
Sekwencja jest ciągiem znaków (symboli), stanowiącym uporządkowaną według określonej reguły strukturę. W sekwencji struktury powtarzają się. Miejsce kolejnego znaku w sekwencji wynika z przyjętej reguły. Definicja sekwencji odzwierciedla porządek znaków językowych – mówionych i pisanych.

Bawić się możemy na wiele różnych sposobów, my dopiero odkrywamy tajniki sekwencji, jesteśmy z Wojtusiem na poziomie średniozaawansowanym i nadal dużo pracy przed nami.
Odtwarzanie sekwencji
Rodzic układa sekwencję a zadaniem dziecka jest poprzez naśladownictwo jej odwzorowanie.
Najprostsze odtwarzania cztero - elementowe wykonuje już nawet nasza Ala więc ten zestaw polecam dla dzieci od dwóch lat w górę, ale tylko pod czujnym okiem rodzica bo łatwo zniszczyć kartoniki.







Kontynuowanie sekwencji
Rodzic zaczyna układnie sekwencji a zadaniem dziecka jest kontynuowanie wedle przyjętej reguły.







Uzupełnianie sekwencji
Tu zaczęły się schodki dla Wojtusia, nigdy nie pracowaliśmy wcześniej na tego typu pomocach i Wojtko nie miał styczności z podobnymi zabawami dlatego tu zatrzymaliśmy się dłużej i na dłużej. Za to najbardziej kocham pomoce Metody Krakowskiej, w prosty sposób pozwalają rodzicowi wyłapać braki i niedociągnięcia, obszary które zostały zapomniane i szybko, ciekawie i na wesoło nadrobić zaległości.























Wyłapywanie błędów
Rodzic celowo błędnie układa sekwencję obrazków, natomiast zadaniem dziecka jest wyłapanie błędu a na kolejnym etapie naprawienie go.












Zestaw składa się z 105 elementów. 9 obrazków do porównywania (3x3 - lody, parasolki, klucze) oraz 96 obrazków do ćwiczeń identyfikacyjnych (czyli dobierania obrazków identycznych) oraz ćwiczenie wykluczania ze zbioru - różnicowanie.

Są to 24 obrazki przedstawiające dzbanki, pióra, roboty, domki w każdym takim zestawie znajduje się: 7 x obrazek główny, 7x2 innych obrazków, 3 obrazki pojedyncze z których każdy różni się od obrazka głównego jednym szczegółem.


Zestaw RELACJE pozwala na stymulację:
  • analizy wzrokowej
  • koncentracji
  • świadomej kontroli wzrokowej
  • uwagi dowolnej
  • rozumienia instrukcji niewerbalnej
  • rozumienia zwerbalizowanych przez terapeutę relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących elementów, zasad wykluczania ze zbioru
  • werbalizowania relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących elementów, zasad wykluczania ze zbioru

Ćwiczenia dostrzegania relacji przygotowują do:
  • rozumienia zależności przyczynowo-skutkowych
  • uczenia się przez instrukcję
  • nabywania systemu językowego – gramatyki języka

Dostrzeganie relacji, różnic i podobieństw oraz związków pomiędzy elementami to umiejętności konieczne do opanowania języka mówionego i pisanego. Zarówno w szkole jak i w życiu codziennym aby prawidłowo funkcjonować człowiek musi umieć dostrzegać relacje między symbolem a światem realnym, znakiem  i znaczeniem, zachowaniem i przejawianymi emocjami. 
Zestaw relacje znakomicie przygotowuje nas do wkroczenia w świat relacji, zależności, podobieństw i różnic oraz staje się cudownym narzędziem diagnostycznym już na poziomie rodzic dziecko.







Ćwiczenie identyfikacji
czyli dobierania w pary obrazków identycznych









Ćwiczenie różnicowania
Czyli odnajdywanie różnicy - wśród obrazków znajduje się jeden który nie pasuje.
Trudność można stopniować. Z Alusią na razie bawię się tak, że wybieram trzy identyczne i czwarty w zupełnie innym kolorze. Natomiast z Wojtusiem już ćwiczymy spostrzegawczość na wyższym poziomie. Trudność możemy zwiększać poprzez dodawanie większej liczby elementów.





Ćwiczenie porównywania
Dziecko porównuje dwa obrazki i opisuje co widzi, czym się różnią.




Jak zwykle polecamy, fajnie i owocnie wspólnie spędzony z dzieckiem czas to zawsze gwarancja na powodzenie i sukces :)







2 komentarze:


Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.