Strony

3 wrz 2015

Gdzie jest A ?




Wojtuś poznaje literki ale moja Ala, już teraz dwu latka nie próżnuje, nie chce być gorsza więc i ona ma swoje literki czyli zestaw "GDZIE JEST A?'. Literki które bardzo lubi bo czuje, że czyta, bo dobrze wie, że bycie młodszą siostrą zobowiązuje i trzeba trzymać poziom. Na razie ćwiczymy sobie tylko samogłoski, bo 7 literek na tym etapie to tak w sam raz. Metoda Krakowska znów przybyła nam z pomocą i poratowała Alunie w potrzebie posiadania czegoś co będzie mogła bez obawy o straty i uszczerbek na materiale ćwiczyć sobie do woli i ile dusza zapragnie. Ala więc czyta sobie, czyta misiom i lalkom a nawet je uczy i cierpliwie tłumaczy która literka gdzie mieszka i jak ma na imię.

Co prawda ze względu na wielki bunt Alusiowy który wrócił ze zdwojoną siłą nie pokażę Wam jak Alicja pięknie czyta i pokazuje literki ponieważ od ponad tygodnia odpowiedź na wszystko brzmi "NIE" albo "JESTEŚ NIEGZIEĆNA MAMUSIU". Taki los, mam dwulatka muszę się pogodzić z tym, że kształtuje sobie właśnie charakter.
Za to Wojtuś ślicznie na koniec pokaże jak bawić się zestawem można również z 4,5 latkiem, a bawić się można i to bez nudy - nawet jeśli samogłoski ma w jednym paluszku.




Nauka samogłosek która u nas jest czystą zabawą, ponieważ nie wyobrażam sobie innego podejścia jeżeli mowa o 2 latu z tym zestawem jest prosta i ciekawa za razem. Samogłoskami się bawimy, pokazujemy sobie je w różnych miejscach. Ale nasza przygoda zaczęła się od książeczki "Kocham czytać" oraz układanki "Gdzie jest A".
Satysfakcja z ułożenia tej łamigłówki dla każdego maluszka jest ogromna, bo zadanie zdecydowanie nie jest łatwe i z pewnością różni się od innych obrazkowych układanek, dopasowywanek czy puzzli.

Etapy przyswajania samogłosek przez dziecko są podobne jak w przypadku pozostałych pomocy opisywanych tu przez nas służących do nauki czytania metodą symultaniczno - sekwencyjną:
I - przez naśladownictwo (powtarzanie),
II - współdziałanie (rozumienie, podawanie odczytanej przez dorosłego odpowiedniej
  samogłoski),
III - instrukcję (samodzielne czytanie).
Dwa tygodnie temu Ala fajnie sobie radziła z czytaniem, obecnie mało pracujemy z czymkolwiek jednak w przypływie dobrego humorki sama sięga po literki i choć bez mojej pomocy (które jest aktualnie bardzo niepożądana) układa je i ładnie sobie większość nazywa.
Takie samodzielne czytanie, buduje w dziecku poczucie własnej wartości, wiarę w swoje możliwości i oswajają z językiem pisanym. Osiągnięcie sukcesu przebiega dość szybko nawet u maluszków więc pewność siebie i duma z odniesionego sukcesu są na wyciągnięcie ręki a to zachęca do kontynuowania.
Wyniki badań neurobiologicznych pokazały, że koncentrowanie wzroku na obrazach przebiega najefektywniej gdy stosuje się jasne wzory na ciemnym tle. Dlatego ta jak i inne pomoce do nauki czytania proponowane przez CMK posiadają białą czcionkę na czarnym tle. Taki układ przyciąga wzrok i ułatwia koncentracje na literce czy sylabie.






Jeżeli natomiast chodzi o Wojtusia na zachętę i w ramach rozgrzewki zaczynamy od podwóreczki samogłoskowej, a potem przy pomocy samogłosek rozbudowujemy sobie "sylaby inaczej'.
Tu jak i na filmiku mamy najprostsze złożenia AWA, EWE, IWI itd. ale dla utrudnienia z Wojtkiem bawimy się też w sylaby mieszane tj AWO, UWI, EWA itd.





ZESTAWIENIE POMOCY DO NAUKI CZYTANIA:




Moi drodzy i najdrożsi :) Centrum Metody Krakowskiej stworzyło Fundację Rycerzy JEDI aby pomagać, tym którzy tej pomocy potrzebują, którym terapia wiele daje, którzy robią z dnia na dzień, dzięki zaangażowaniu rodziców i bliskich ogromne postępy, a których zwyczajnie nie stać na kontynuowanie terapii:


Fundacja ma na celu między innymi:
1. Niesienie pomocy osobom dotkniętym poważnymi, trudno uleczalnymi schorzeniami.
2. Finansowanie nauki dla dzieci ze schorzeniami takimi jak: autyzm, zespół Downa, zespół Aspergera, afazja dziecięca, alalia.
3. Finansowanie badań, specjalistycznych wizyt lekarskich dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
4. Finansowanie badań naukowych mających na celu pogłębianie wiedzy na temat schorzeń: autyzm, Zespół Downa, Zespół Aspergera, Alalia, afazja dziecięca, zaburzenia rozwojowe.
5. Działania profilaktyczne w dziedzinie logopedii, psychologii, pedagogiki i wczesnej interwencji terapeutycznej.


Jeżeli chcielibyście pomóc maluchom których niestety jest coraz więcej oto konto Fundacji:
39 1140 2004 0000 3202 7574 1172 to nr konta Fundacji Rycerzy JEDI
Bieżące informacje znajdziecie na fun page Fundacji Rycerzy JEDI

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz


Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.