Strony

6 lip 2016

Ale HISTORIA !


Rok 2016 to cudowny rok na wszelakie odkrycia w dziedzinie historii, ponieważ wiele wydawnictw postarało się o upamiętnienie 1050 rocznicy Chrztu Polski. Osobiście przyznam, że spodziewałam się większego rozmachu historycznych ksiąg i pomocy ale myślę, że i tak największe perełki już wyłowiłam a tą najciekawszą pozostawiłam na koniec. Ale Historia to jedna z tegorocznych nowości Granny i gra na którą czekałam odkąd wypatrzyłam ja w zapowiedziach. 13 kwietnia, w Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie (nawet premiera była dobrze przemyślana), odbyła się premiera gry. 
Stworzeniem gry zajęło się dwóch panów wybitny historyk Zbigniew Pawłowski oraz Filip Miłuński projektant gier planszowych. Dokonali wyczynu nie lada ponieważ zamknęli w (co prawda nie małym) kartonowym pudle 1050 lat historii naszego kraju, od 966 roku do dziś. Takiej gry jeszcze nie było a ja nie mogłabym przejść obok niej obojętnie, bo znalezienie tak ciekawych pomocy w tym temacie doprawdy graniczy z cudem.

 Podczas rozgrywek zawodnicy zagłębiają się w historie naszego kraju, w swoje korzenie, w naszą kulturę poznając tak wydarzenia jak i osoby czy też miejsca niezwykłej wagi. Jak autorom udał się połączyć ogrom tych faktów i dat z przyjemnością rozgrywki? Jaką zastosowali mechanikę? Jak sprawili, że gra sprawia przyjemność i staje się wyzwaniem dla ludzi w rozmaitym wieku ?
Zapraszam dalej

Gracze zagłębiają się w historii Polski i naszej narodowej kultury. Odpowiadając na quizowe pytania poznają niezwykłe fakty z bogatych dziejów naszego kraju. Od pierwszych Piastów aż do czasów współczesnych. Mechanika gry pozwala w łatwy sposób dopasować poziom trudności do wieku i wiedzy graczy. Gra posiada 3 poziomy trudności i 2 warianty rozgrywek. Uczestnicy zabawy sami decydują na które z nich chcą odpowiadać. Przygotowanie do gry nie zajmuje dużo czasu a w rozgrywce może uczestniczyć od 2 do 6 rozgrywających jednak z doświadczenia widzę że im większa liczba graczy tym lepiej, weselej, bardziej ekscytująco.



Ale pudło !
Pudełko robi wrażenie ale co znajdziemy w środku. Po otwarciu naszym oczom ukazuje się instrukcja oraz plansza. Cudownej grubości, piękna estetycznie i o dużym znaczeniu edukacyjnym. Plansza to nic innego jak mapa naszej ojczyzny w dodatku nie mapa współczesna a mapa powstała przez nałożenie granic zmieniających się latami. Odnajdziemy tu granice z lat 990, 1370, 1645, 1922 i 1951czyli odbędziemy podróż od okresu Chrztu Polski aż po dzisiejszy stan rzeczy. Wspaniały pomysł i solidne wykonanie. 
Po wyjęciu dwóch powyższych elementów odnajdujemy 180 kart pełnych historii. Kart quizowych bo z takim typem gry będziemy mieli do czynienia. Każda z kart posiada dwie strony, na pierwszej widnieje tytuł danego zagadnienie (wydarzenia, miejsca, postaci itd) wraz z odpowiadającym jej obrazem (portretem, zdjęciem, obrazem słynnego malarza czy inna grafiką) i oznaczenie okresu historii jaki odpowiada temu wydarzeniu, postaci itd. Okresów tych wyróżniono 5 i odpowiadają one granicom polski w danych latach. Druga strona z kolei zawiera określenia regionu lub kategorii do jakiej należy karta a także pytania. I tu zatrzymamy się chwileczkę, bo każda z kart zawiera zestaw 3 pytań odpowiadających trzem stopniom trudności.
Pytanie nr 1 Mogą na nie się zdecydować jednocześnie wszyscy gracze, gdyż odpowiedź jest udzielana w jednym czasie przy pomocy kciuka który idzie w górę na TAK lub w dół na NIE
Pytanie nr 2 Mogą na nie się zdecydować jednocześnie wszyscy gracze gdyż odpowiedź jest udzielana w jednym czasie przy pomocy palców, zawodnicy wybierają jedną z trzech podanych możliwości odpowiedzi
Pytanie nr 3 Tylko jeden gracz może się zdecydować na to pytanie gdyż jest ono otwarte i gracz musi udzielić na nie szczegółowej odpowiedzi

Podczas rundy każdy może odpowiedzieć na tylko jedno pytanie.
Pytania poruszają kluczowe i reprezentatywne dla całego okresu naszej historii tematy, więc ogół wiedzy jaką posiądzie gracz podczas rozgrywek jest niezwykły. Tym bardziej, że co dociekliwsi mogą po godzinach szperać w poszukiwaniu właściwych odpowiedzi aby potem zabłysnąć. Co ciekawe, gdy chcemy skupić się na jakiejś konkretnej partii materiału, możemy zawsze do kart podejść wybiórczo i ograniczyć zakres i obszar. 




Wracając do zawartości w pudełku odnajdziemy elementy które wykorzystamy dopiero w zaawansowanym wariancie gry: 
Żetony premii – w postaci tarczy oznaczonych nazwą epoki lub regionu Polski. W etapie zaawansowanym karty nie są odrzucane a zachowywane przez graczy odpowiadających. Na koniec gry zebrane karty przyniosą dodatkowe punkty osobie, która ma najwięcej kart z danej kategorii, za co otrzyma ona właśnie żetony premii, potem przeliczane na grosze
Akcje specjalne – każdy gracz zaawansowany posiada 3 żetony akcji, z których może jednorazowo skorzystać w wybranym przez siebie czasie. A typów akcji specjalnych mamy trzy:
waleczność- możemy zamienić jedną posiadana przez nas kartę z kartą od innego zawodnika
gościnność – gracz nie traci groszy za błędną odpowiedź,
honor – gracz zdobywa (albo traci) podwojoną liczbę groszy za udzieloną odpowiedź,
Niektóre karty mają nazwy powyższych akcji i po ich zdobyciu pozwalają na wykonanie kolejnej akcji.
Ostatnim elementem z pudełka są grosze, czyli pieniążki o nominale 1,2, 3 oraz 5 - które to zadecydują o wygranej. 




Ale Historia

Wszystkie karty solidnie tasujemy, choć w pierwszych rozgrywkach nie ma to większego znaczenia. Losowo wybieramy 20 kart, zgodnie z poziomem na którym gramy, bowiem w na poziomie zaawansowanym odrzucamy karty z akcjami specjalnymi. 4 wierzchnie karty spośród wybranych 20 układamy na polach na planszy obrazkiem do góry.
 Po przygotowaniu wszystkich elementów każdy z graczy otrzymuje po jednym grosiku i zaczynamy.

Pierwszy gracz wybiera jedną z kart i stara się przypisać ją do odpowiedniego regionu na mapie lub kategorii, oczywiście nie odwraca karty pytaniami do góry. Jeżeli przypisanie jest prawidłowe gracz otrzymuje grosz jeżeli nic nic nie traci. Teraz pozostali zawodnicy mówią za ile punktów chcą pytanie (1,2,3). Pytania czytane są kolejno i w przypadku pierwszych dwóch wszyscy odpowiadają równocześnie przy pomocy kciuka lub palców na ostatnie może odpowiedzieć jedynie pierwsza osoba która je wybrała. Każda prawidłowa odpowiedź to zdobyte grosze, w ilości odpowiadającej numerowi pytania. Natomiast jeżeli odpowiedź będzie błędna za pytanie nr jeden nie ma strat, za pytanie nr dwa odbierany jest 1 grosz a za pytanie nr trzy aż dwa grosze. Oczywiście zwycięzcą jest ten kto zdobędzie jak najwięcej punktów- groszy. Dodatkowe punkty w grze zaawansowanej otrzymuje się za żetony premii i w tej rozgrywce też dodatkowo dochodzą akcje specjalne. Zarówno żetony jak i akcje opisane zostały powyżej.







Gra jest rewelacyjna, pięknie wydana, historycznie dopracowana i posiada prostą mechanikę zarozumiałą dla wszystkich. W dodatku różne poziomy zaawansowania pozwalają dopasować poziom do wieku i możliwości graczy.  Choć mamy do czynienia z quizem, emocje są rewelacyjne i atmosferka również cudowna. Emocje trwają od początku do końca i tak wyraz skupienia jak i śmiech towarzyszy rozgrywkom. Mechanika sprawia, że gra się nie dłuży, nie ma przestojów za to jest dynamicznie i ciekawie. Poziom zaawansowany pozwala też troszkę mocniej pokombinować, odrobinę pokrzyżować plany innym graczom, taka odrobina negatywnej interakcji. Polecam rozpoczynać od wariantu podstawowego bo i on początkowo okazuje się dość trudny, zwłaszcza dla osób które z historią mają niewiele wspólnego albo mało uważały na lekcjach historii :P

Myślę, że gra jest rewelacyjna na każdym etapie podstawówki, gimnazjum, liceum a także w okresie kiedy po szkolnym kiedy łatwo o wszystkim zapomnieć. Doskonała do weryfikowania wiedzy tak w warunkach szkolnych jak i domowych rewelacyjna również do przeprowadzania konkursów historycznych. Co prawda ja sama w moim własnym domu szans nie mam, posiadając męża pasjonata historycznego, jestem rozkładana an łopatki przy każdym podejściu ale nie mniej jednak czuję moc i napływ wiedzy. Dużo lepiej mi się rozgrywa w towarzystwie osób o wiedzy przeciętnej :P

Liczba graczy: 2-6 osób
Czas rozgrywki: 30-60 min
Wiek graczy: 12-99 lat




Wpis bierze udział w projekcie "Grajmy"

6 komentarzy:

  1. Wow ale ekstra :-) pomyślę o niej i może zakupie dla syna , na pewno by się ucieszył ;) raczej mie mam szans bo nigdy nie lubiłam histprii ale ta gra dużo by mnie nauczyła , lubię naukę przez zabawe :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie byłam fanką historii ;-) ale może jak Dusia podrośnie zdecyduje się na tą grę ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. prawdziwa edukacja przez zabawę :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaciekawiła mnie. Zawsze lubiłam historię z czystej ... ciekawości choć przyznam, że dawno nie miałam na nią czasu. Taka gra to super sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zbankrutuję, jeśli kupię wszystko z chciejlisty, ale dopisuję to niej tę grę. Wygląda świetnie. Recenzja zachęca :-)

    OdpowiedzUsuń


Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.