Dziś matematyczna seria książeczek dla dzieci w wieku 0-9 lat.
Książeczki są stworzone do wspierania edukacji matematycznej, poprzez wspólną zabawę i razem mądrze spędzony czas. To sposób na to aby zakorzenić w dziecku miłość do królowej nauk, między innymi dzięki temu, że będzie mu się dobrze kojarzyła z zabawią i przygodą.
Ponieważ zakres wiekowy tej serii jest szeroki, bo niemowlaka dzieli sporo doświadczenia od trzecioklasisty, wydawnictwo daje nam na każdy rok z życia dziecka jeden tytuł. 9 książeczek, 3 grupy wiekowe, w każdej trzy poziomy. Mamy więc najmłodszych w grupie 0-3 gdzie skupiamy się na poznawaniu samego obrazu cyferek 1-5 i pracujemy bawiąc się, obserwując, wygłupiając i ruszając.
Kolejny dział to przedszkolaki, tu już więcej liczenia, porównywania, odwzorowywania i grafomotoryki. Dopiero w poziomie B, tej części licząc pojawia się zakres liczbowy 1-10. Jak widać stopień trudności wzrasta stopniowo i wynika również z poprzedzających daną książeczkę części. Ostatnia część to już matematyka w pełnej krasie, skierowana jest bowiem do dzieci szkolnych.
Nie mam jednak nawet tu mowy o szablonowym podręcznikowym podejściu.
Moc naklejek, gier, zabawa wycinanek - to co dzieci lubią i czym się dobrze bawią. Ładne i estetyczna szata graficzna to również mocna strona tej publikacje. Jest jasno, przejrzyście i czytelnie.
Katarzyna Trojańska autorka, to dobry człowiek na dobrym miejscu. Jej misją jest rozwinięcie w dzieciach matematycznej pasji. Jej podejście jest nowatorskie i nieszablonowe, dzięki czemu odnosi ona wiele sukcesów na tym polu. Matematyka dla wielu dzieci jest trudna, za złe podejście do tematu może sprawić, że stanie się nieprzyswajalna i nielubiana, wręcz znienawidzona. Katarzyna Trojańska stara się wyjść naprzeciw potrzebom uczniów i pokazać im matematykę, od tej najciekawszej strony, wzbudzając w nich ufność we własne siły i otwierając ich na ten dział nauki, tak przecież ważny i istotny.
Matematyka od urodzenia? Czemu nie ! Tu nasze zadanie polega na otoczeniu maluszka matematyką. Nie chodzi o siedzenie z nim i edukowanie go. Chodzi o to aby matematyka była tuż obok, na wyciągnięcie ręki i na rzut okiem.
Matematyka już w pierwszych miesiącach życia jest obecna wokół dziecka w postaci kształtów, wielkości, ułożenia przedmiotów w przestrzeni, świadomości własnego ciała, rytmu itd. Możemy wiec powiedzieć, że edukacja matematyczna dziecka zaczyna się już w okresie niemowlęcym, a pierwsze matematyczne doświadczenia pochodzą od zmysłu wzroku, dotyku i słuchu. Dzięki zabawom z tą książeczką dziecko może poznawać cyfrę jako znak graficzny (bez liczenia), łączyć w pary takie same cyfry, rozpoznawać znaną cyfrę, ale w innym kolorze czy innej wielkości, doskonaląc przy tym umiejętności motoryczne, wzrokowe i słuchowe.
W przedziale wiekowym 1-2 dziecko opanowuje niezwykłą umiejętność chodzenia i od tej pory świat staje przed nim otworem. Dzięki tej książeczce dziecko może poznawać cyfry od 1 do 5 i doświadczać, że cyfra jest znakiem graficznym liczby, a także rozpoznawać i nazywać kolory oraz układać obrazki z dwóch elementów. Wspólna zabawa w powtarzanie i liczenie, z wykorzystaniem ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne, to nie tylko elementarna nauka matematyki, ale przede wszystkim aktywność pobudzająca wszechstronny rozwój dziecka.
W tym okresie dziecko chętnie uczestniczy we wspólnej zabawie, a to najlepsza forma nauki – możemy wtedy zaciekawić je światem liczb. Podczas zabaw z tą książeczką dziecko, wykorzystując znajdujące się w niej karty, pozna liczby i cyfry, a podczas wspólnych zabaw ruchowych może zainteresować się przeliczaniem. Ruch jest podstawową aktywnością dziecka, a ciekawie zorganizowana zabawa ruchowa nie tylko ma wpływ na rozwój jego sprawności motorycznej, ale również może przyczynić się do rozwoju mowy, myślenia i gromadzenia nowych sensorycznych doświadczeń.
W tym okresie dziecko z radością i zapałem odkrywa świat, a zabawa jest w dalszym ciągu podstawową formą jego aktywności. Dzięki niej nabywa ono nowych umiejętności. Podczas zabaw z tą książeczką, dotyczących przyrządzania posiłków, dziecko skomponuje naklejkowe potrawy na dołączonych papierowych talerzykach, będzie też mogło wykorzystać zdobytą wiedzę we wspólnych działaniach w kuchni. Przy okazji zabawy możemy wówczas zachęcać dziecko do liczenia, przeliczać wspólnie, powtarzać liczebniki, doskonaląc przy tym jego umiejętności grafomotoryczne. Ważnym elementem wspólnej zabawy jest rozmowa, która sprzyja rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych i tworzeniu nowych pojęć w słowniku dziecka.
POZIOM B (4-5) Słuchanie i historyjki obrazkowe
W tym okresie mózg dziecka jest w fazie intensywnego rozwoju, dlatego tak ważne jest bogate środowisko, które rozbudza ciekawość poznawczą i daje możliwość eksploracji otoczenia. Dzięki wspólnie czytanym historyjkom i tworzeniu ilustracji z wykorzystaniem dołączonych do książeczki naklejek dziecko będzie mogło przeliczać, klasyfikować, uczyć się rozumienia relacji przestrzennych, poznawać istotę dodawania, a ponadto kształtować nowe pojęcia i rozwijać umiejętności komunikacyjne. To właśnie kształtowanie właściwych kompetencji na etapie edukacji przedszkolnej zapewni dziecku w przyszłości powodzenie w nauce matematyki w szkole.
W tym okresie dziecko przygotowuje się do rozpoczęcia nauki w szkole. Kompetencje, których w tym czasie nabędzie, staną się podstawą do rozwijania podstawowych umiejętności szkolnych – pisania, czytania i liczenia. Ważne jest też kształtowanie w tym wieku prawidłowego uchwytu przyborów pisarskich, co stanie się podstawą do nauki prawidłowego kreślenia liter i cyfr. Rozwijanie kompetencji matematycznych powinno odbywać się poprzez konkretne działanie na przedmiotach, rysunkach czy palcach, co też zostało uwzględnione przy opracowywaniu tej książeczki. Dziecko będzie miało do dyspozycji naklejki, ale też wycięte samodzielnie elementy, które posłużą mu do aktywności rozwijających logiczne myślenie, klasyfikowanie, rozumienie relacji przestrzennych czy kształtowanie pojęć geometrycznych. Działania te wpłyną także na doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności manualnej.
Przedstawiłam tu trzy pozycje dla przedszkolaków. Będą one fajna i solidną zaprawą przed wstąpieniem w szkolne mury. Nasz kilkulatek bardzo chętnie dy zagłębimy się w świat pysznych potraw (poziom A), wciągających historyjek (poziom B) i opowieści o lalkach i ich domkach (poziom C), to okaże się, że jest to świetna zabawa, która zaowocuje zdobyciem sporej porcji wiedzy oraz ugruntowaniem jej. Kluczem do sukcesu takich publikacji jest urozmaicanie poleceń, pomysłów, tak by uniknąć nuuuuudy. Matematyka w dodatku nie jest wyizolowana tu jako przedmiot, tylko pokazana w dziecięcej codzienności. Od strony potrzebnej, pożytecznej i praktycznej.
Dziecko rozpoczyna ono naukę matematyki w systemie szkolnym i zarówno nauczyciele, jak i rodzice powinni stwarzać sytuacje edukacyjne umożliwiające mu poznawanie świata różnymi zmysłami i gromadzenie doświadczeń poprzez eksperymentowanie. Dzięki zabawom z tą książeczką dziecko nie tylko poznaje trudne pojęcia, takie jak sześcian czy ostrosłup, ale też dowiaduje się, jak z figury płaskiej powstaje figura przestrzenna, a podczas rozwiązywania zadań o różnym stopniu trudności doskonali orientację przestrzenną, spostrzegawczość i logiczne myślenie. Znajdzie tu też prostą grę planszową, a także strony z elementami do wycięcia, z których samodzielnie przygotuje klocki do zabawy z książeczką.
Poprzez zabawy tematyczne odwołujące się do sytuacji znanych z codziennego życia przybliża dziecku świat liczb i obliczeń. Dzięki zabawom z tą książeczką, wykorzystując dołączone naklejki, dziecko nauczy się rozpoznawać i przeliczać dostępne w obiegu monety i banknoty, dokonywać prostych obliczeń pieniężnych przydatnych podczas zakupów oraz dowie się, jak planować wydatki i dlaczego warto to robić. W książeczce znajdzie też grę planszową i – po wycięciu potrzebnych do niej elementów – będzie mogło wybrać się na wielkie zakupy!
W tym okresie świat bliski dziecku nadal jest najlepszym środowiskiem edukacyjnym, łatwiej przecież zrozumieć wiedzę wyniesioną z codziennego życia. Dlatego w tej książeczce zachęcamy do wprowadzenia dziecka w świat ułamków poprzez doświadczenia i zabawy manipulacyjne na załączonych elementach do wycięcia lub rzeczywistych przedmiotach. Gry i ćwiczenia angażujące wiele zmysłów z pewnością przyczynią się do aktywnego udziału dziecka w poznawaniu świata i lepszego zapamiętania nowo zdobytych wiadomości, a kąciki dla ciekawych poszerzą jego wiedzę o pizzy, hieroglifach czy wpływie cukru na nasz organizm.
AUTORKA: Katarzyna Trojańska – terapeuta pedagogiczny, neuropedagog, glottodydaktyk, z kilkunastoletnim doświadczeniem w pracy z uczniami. Autorka licznych innowacji pedagogicznych, m.in. „Edukacja skrojona na miarę” oraz „Poziomowe nauczanie matematyki”. Współautorka „STEAM-owych lekcji”, pierwszej w Europie książki poświęconej edukacji w nurcie STEAM integrującej różne dziedziny wiedzy. Założycielka i nauczycielka Extra Klasy – szkoły otwartej dla uczniów w edukacji domowej, przekształconej od września 2019 r. w Szkołę Otwartą i Liceum Otwarte. Autorka koncepcji Edukacji Otwartej. Matematyk z pasji, prowadzący indywidualne i grupowe lekcje matematyki poza systemem szkolnym. Organizatorka szkoleń, wykładów i warsztatów w zakresie neurodydaktyki, glottodydaktyki, STEAM-owej edukacji, a także nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, oligofrenopedagog, doradca metodyczny, trener edukacyjny i neuroterapeuta. Propagatorka empatycznej, otwartej edukacji budującej dziecięce poczucie wartości i wspierającej rozwój talentów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.