Dziś wpis nie tylko dla rodziców takich jak ja, którzy lubią trzymać ręką na pulsie, ale także dla nauczycieli dzieci zerówkowych. Dziś bowiem podręczniki nie tylko dla dzieci ale także dla pedagogów którzy poszukują mądrego i atrakcyjnego podręcznika dla swoich wychowanków.
Przyznam szczerze, wybór na obecnym rynku wydawniczym nie jest prosty. I mimo, że wiele podręczników odrzucałam od ręki, odnalezienie tego najciekawszego, najlepiej przygotowanego merytorycznie, takiego w którym nie znajdę błędów i haczyków nie było takie proste.
Wybór musi być pewny, gdyż to na danym podręczniku będziemy pracować, od września do czerwca i to on poprowadzi, ukierunkuje nasze dzieciaki przez cały rok. A tym samym przygotuje do wejścia w szkolne progi.
Co stanęło za moim wyborem, dlaczego skierowałam się ku temu a nie innemu podręcznikowi.
To wyjaśnię krok po kroku. Zapraszam dalej, z całych sił starałam się pokazać Wam ten zestaw książek i kart pracy tak, aby wasz wybór nie był wyborem w ciemno.
Jako mama sześciolatka poszukiwałam pakietu, dla tej właśnie grupy wiekowej, mój osobisty wybór padł na pakiet Wydawnictwa Edukacyjnego - zatytułowany Szkoła za Pasem.
Szkoła za pasem - roczne przygotowanie do szkoły to pakiet w którego skład wchodzą następujące tytuły:
- Przewodniki metodyczne dla nauczycieli
- Trzy płyt CD (powiązane tematycznie z kartami pracy i tematami zajęć) - tu można posłuchać niektórych utworów KLIK
- Program wychowania przedszkolnego
- Cztery zeszyty kart pracy (na każdą porę roku jeden)
- Dla nauczycieli którzy zamawiają komplet książek dla siebie i swoich wychowanków w skład zestawu wchodzą również gratis plansze edukacyjne skorelowane z podręcznikiem
Dodatkowym uzupełnieniem zeszytów z kartami pracy są takie tytuły jak:
- Kolekcja literek - przygotowanie do nauki czytania i pisania,
- Kolekcja cyferek - wprowadzenie w świat cyfr i znaków matematycznych,
- Kolekcja łamigłówek - dwie części w których znajdziecie zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności szkolnych, zeszyty zawierają zadania, zagadki, i ćwiczenia gimnastykujące dziecięcy umysł.
Oczywiście jeżeli jesteś rodzicem i potrzebujesz jedynie kart pracy dla dzieciaków nie musisz kupować pakietu z podręcznikami i pomocami dla nauczycieli. Choć nadmienię tu, że płyty CD są u nas hitem, pioseneczki są niezwykle melodyjne i wpadające w ucho (KLIK próbniki utworów).
Zalety pakietu są niepodważalne !
- Bardzo klarowny układa, doskonale przygotowany plan pracy z dziećmi. Dzieciaki pracują dziennie z jedną kartą i to pod nią przygotowany jest schemat zajęć. Przewodniki nauczycielskie także są skorelowane z kartami pracy.
- Komplementarność - w każdym zeszycie z kartami pracy znajdują się takie karty na których u góry widnieje literka D, dzięki tym kartom nauczyciel może zdiagnozować każde dziecko. Kolejną zaletą są płyty zawierające tak pełne jak i instrumentalne wersje utworów oczywiście dobrane do świąt i pór roku. Poza tym doskonałym uzupełnieniem są pakiety wprowadzające dzieciaki w świat literek, cyferek i ćwiczeń umysłowych. Na stronie wydawnictwa można też odnaleźć pasujące do zestawu wielkoformatowe, kolorowe plansze edukacyjne które są dodawane gratis kiedy nauczyciel zamawia komplet książek dla siebie i swoich uczniów.
- Solidność i doskonałe przygotowanie merytoryczne - autorki posiadają bogate doświadczenie w pracy z dziećmi, przez co książeczki są stworzone po latach pracy praktyczniej i wnikliwych obserwacjach maluchów w tym wieku. Pakiety są też sprawdzone, gdyż korzystało z nich tysiące zadowolonych użytkowników.
Pakiet jest oczywiście zgodny z założeniami aktualnie obowiązującej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego uzupełnionej o zapisy dotyczące wiadomości i umiejętności potrzebnych do kontynuowania przez dzieci edukacji w szkole, czyli kształtowania umiejętności czytania i liczenia.
Zalety pakietu są niepodważalne !
- Bardzo klarowny układa, doskonale przygotowany plan pracy z dziećmi. Dzieciaki pracują dziennie z jedną kartą i to pod nią przygotowany jest schemat zajęć. Przewodniki nauczycielskie także są skorelowane z kartami pracy.
- Komplementarność - w każdym zeszycie z kartami pracy znajdują się takie karty na których u góry widnieje literka D, dzięki tym kartom nauczyciel może zdiagnozować każde dziecko. Kolejną zaletą są płyty zawierające tak pełne jak i instrumentalne wersje utworów oczywiście dobrane do świąt i pór roku. Poza tym doskonałym uzupełnieniem są pakiety wprowadzające dzieciaki w świat literek, cyferek i ćwiczeń umysłowych. Na stronie wydawnictwa można też odnaleźć pasujące do zestawu wielkoformatowe, kolorowe plansze edukacyjne które są dodawane gratis kiedy nauczyciel zamawia komplet książek dla siebie i swoich uczniów.
- Solidność i doskonałe przygotowanie merytoryczne - autorki posiadają bogate doświadczenie w pracy z dziećmi, przez co książeczki są stworzone po latach pracy praktyczniej i wnikliwych obserwacjach maluchów w tym wieku. Pakiety są też sprawdzone, gdyż korzystało z nich tysiące zadowolonych użytkowników.
Pakiet jest oczywiście zgodny z założeniami aktualnie obowiązującej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego uzupełnionej o zapisy dotyczące wiadomości i umiejętności potrzebnych do kontynuowania przez dzieci edukacji w szkole, czyli kształtowania umiejętności czytania i liczenia.
Autorki dbając o komfort prac nauczyciela przygotowały szeroką obudowę merytoryczną, zgraną z kartami pracy. Każdy przewodnik dla nauczyciela to doskonale przygotowany plan pracy i scenariusze zajęć na każdy dzień..
W scenariuszach zajęć dziennych są zaproponowane zabawy wykorzystujące różne metody aktywizujące dzieci: drama, gry dydaktyczne, projekt czy giełda pomysłów.
Wiele z nich opiera się na pedagogice zabawy, metodzie ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, gimnastyce twórczej Rudolfa Labana, gimnastyce rytmicznej Alfreda i Marii Kniessów czy kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona.
Ćwiczenia dydaktyczne zostały wzbogacone o elementy matematyki dziecięcej prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, czy metody dobrego startu prof. M. Bogdanowicz.
Plan pracy przygotowany jest zawsze w wygodnej formie tabeli. Każdy miesiąc obejmuje 4 cykle tygodniowe. W tabeli ujęto: (a) cele ogólne, (b) formy aktywności dzieci podczas zajęć wychowawczo-dydaktycznych, (c) odnoszące się do nich cele szczegółowe, (d) obszary Podstawy Programowej oraz wynikające z nich umiejętności i wiadomości, którymi powinny się wykazać dzieci pod koniec edukacji przedszkolnej, (e) wykorzystane w ciągu tygodnia formy organizowanej aktywności ruchowej dzieci w sali i na powietrzu. Z kolei scenariusze zajęć ułożone są w 5 dniowe cykle tematyczne. Wszystko to dostosowane jest podstawy programowej.
Scenariusz obejmuje cały dzień pobytu dziecka w przedszkolu, podzielony na trzy części:
I. Poranna rozgrzewka od przyjścia dziecka do przedszkola do śniadania: zabawy dowolne o charakterze samorzutnym lub inspirowane przez nauczyciela; zabawy ruchowe i zestawy ćwiczeń porannych; zabawy i ćwiczenia o charakterze logopedycznym; czynności organizacyjne przygotowujące do zajęć; propozycje indywidualnych ćwiczeń z dzieckiem;
II. Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne organizowane po śniadaniu: zabawy rozwijające umiejętności i wiedzę oraz kształtujące postawy dzieci i ich rozwój społeczny; zadania kształcące poszczególne procesy poznawcze, w tym ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację w przestrzeni i schemacie ciała; zabawy dydaktyczne, w tym rozwijające umiejętności matematyczne; konkretne przykłady i zestawy ćwiczeń kształtujących sprawność fizyczną dziecka; propozycje tekstów literackich, opisy ilustracji, sytuacji edukacyjnych służących realizacji wytyczonych celów edukacyjnych; propozycje technik plastycznych; teksty piosenek oraz propozycje zabaw umuzykalniających i ćwiczeń rytmicznych;
III. Popołudniowy relaks od zakończenia zajęć do rozejścia się dzieci do domu: zabawy ruchowe organizowane i swobodne na powietrzu; zabawy z całą grupą o charakterze ruchowym, dydaktycznym, rozluźniającym; propozycje działań stymulujących twórczą aktywność dzieci; propozycje pracy kompensacyjno-wyrównawczej prowadzonej indywidualnie lub w zespołach.
Co ważne karty i przewodniki są spójne ale pozostawiają nauczycielowi dużą dowolność i samodzielną interpretację każdego tematu.
Była część dla nauczycieli teraz wróćmy do dzieci, co mnie jako mamę przyszłorocznego zerówkowicza interesuje znacznie bardziej.
Karty pracy to 4 części, jesień, zima, wiosna lato czyli praca od września do czerwca.
Każdy zeszyt to 50 barwnych kart zawierających:
- ćwiczenia graficzne i manualne,
- ćwiczenia kształcące mowę i myślenie logiczne,
- ćwiczenia percepcji wzrokowej i słuchowej,
- ćwiczenia matematyczne,
- ćwiczenia diagnostyczne.
Co od razu mi się spodobało, to ruchoma folia dodana do pakietu zeszytów, która umożliwia dziecku wielokrotne trenowanie danego wzoru grafomotorycznego oraz poprawianie swoich błędów bez frustracji i złości. Działa na zasadzie suchościeralnych kartek, dzięki czemu dziecko może powtarzać dany ruch pisadłem nieskończenie dużą ilość razy.
Zeszyty posiadają wyrywane kartki, dzięki czemu nie ma problemów z pracą nad jednym zadaniem bez rozpraszania dziecka innymi poleceniami.
W kartach mamy też wypychanki, czy wycinanki. Karty te różnią się grubością, dzięki czemu są trwalsze i łatwiejsze w pracy. Nie zapomniano też o naklejkach, w końcu w żadnym porządnym podręczniku dla kilkulatków, naklejek zabraknąć by nie mogło.
Bardzo podoba mi też to, że karty pracy zawierają dużą ilość ćwiczeń grafomotorycznych, nie jest ich dużo na stronę, dzięki czemu dzieciaki nie odczują przesytu, ale ogółem w kartach jest ich moc. Dzięki czemu ręka nabierze wprawy w pisaniu, trzymaniu i prowadzeniu pisadła.
Zadania proponowane w kartach są różnorodne, co bardzo cieszy, dzięki temu nie ma mowy o nudzie a przy okazji oddziałują na wszystkie sfery rozwoju dziecka.
Spora część zadań jest uatrakcyjniona kolorowymi obrazkami, to także ma znaczenie.
Wszytko jest czytelne i bardzo estetyczne.
Wszytko jest czytelne i bardzo estetyczne.
Karty zawierają zadania tematyczne, nawiązujące do pór roku oraz do tego co się z nimi kojarzy, odpowiadających im świąt czy następstw. Ale jest też dużo różnorodnych ćwiczeń dopełniających.
stawiających na rozwój grafomotoryki, koordynację wzrokowo-ruchowej, logicznego myślenia i orientacji na kartce czy też oddziaływanie na kreatywność dziecka.
Tyle na dziś o pakiecie podstawowym, a teraz uzupełnienie tego zestawu, czyli trzy bardzo ciekawe tytuły uzupełniające.
Kolekcja literek, Kolekcja cyferek oraz Kolekcja łamigłówek .
To pakiet rozszerzający wiedzę dzieciaków.
Dzięki tym zeszytom sześciolatki zostaną wprowadzone w świat, cyferek, pierwszych działań, liter oraz różnego rodzaju zadań wspomagających logiczne myślenie.
To pakiet rozszerzający wiedzę dzieciaków.
Dzięki tym zeszytom sześciolatki zostaną wprowadzone w świat, cyferek, pierwszych działań, liter oraz różnego rodzaju zadań wspomagających logiczne myślenie.
Kolekcja literek. Przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Zaprojektowana tak, aby znalazły się w niej ćwiczenia doskonalące słuch fonematyczny, czytanie globalne, rozpoznawanie liter, wprawki w czytaniu oraz ćwiczenia sprawności grafomotorycznej, dodatkowo utrwalające kształty liter.
Kolekcja cyferek zawiera zadania wprowadzające przedszkolaka w świat cyfr i znaków matematycznych. Ćwiczenia opracowano tak, by wykorzystać zainteresowania i naturalną u dziecka potrzebę odszyfrowania zapisu cyfrowego, zaspokojenia ciekawości, poszerzenia jego wiedzy i zainteresowań matematycznych.
Ćwiczenia rozwijają umiejętności szkolne – sprawność grafomotoryczną, rozpoznawanie kierunków na płaszczyźnie kartki, poznanie i utrwalenie kształtów i nazw figur geometrycznych, poznanie cyfr i znaków matematycznych, także rozwiązywanie prostych zadań z treścią, a także przybliżają poprawny zapis prostych działań arytmetycznych.
Kolekcja łamigłówek to pomoc stymulująca i wspierająca wszechstronny rozwój dziecka przed podjęciem nauki w klasie pierwszej. Pozwala dziecku na samodzielne pokonywanie trudności, wzmacnia jego rozwój emocjonalny - daje radość i uczy poprzez dobrą zabawę.
Jako, że nasz zestaw jest tylko i wyłącznie na nasze domowe potrzeby, planuję podjąć prace z nim, w czasie wakacji które u nas są okresem bez przedszkolnym. Myślę, że Wojtuś będzie zachwycony tymi zadaniami, bo bardzo lubi takie ciekawe, kolorowe, różnorodne i wciągające aktywności . Bardzo podoba mi się, że zadania wymagają od dzieciaków inicjatywy i twórczego myślenia. Mamy wycinanki, wypychanki, łączenie par, kolorowanki, szyfrowanki, labirynty, układanie puzzli, stopniowanie wielkości, opowiadanie o tym co widać na obrazku a także wymyślanie własnego zakończenia i wiele innych uwielbianych przez dzieciaki rodzajów aktywności. Moc ćwiczeń grafomotorycznych oraz ruchoma folia która sprawi, że trening małej motoryki stanie się przyjemnością. I co nie jest bez znaczenia piękna kolorowa szata graficzna i bardzo przejrzysty układ kart.
Stres. Nowe miejsce, spora konkurencja, nowe zadania, wyzwania, małe niepowodzenia, rozmaite kłębiące się emocje, sytuacje na które nie zawsze ma się wpływ, moc rożnych osób o wielkiej różnorodności charakterów i charakterków. Tak mniej więcej rysuje się sytuacja każdego przedszkolaka, zerówkowicza i ucznia pierwszych klas szkoły podstawowej. Z czasem człowiek się oswaja, przyzwyczaj, uczy się sobie radzić, wytwarza rozmaite mechanizmy obronne ale początki bywają trudne. Zwłaszcza kiedy z przedszkolnej beztroski przechodzimy w progi zerówki czy pierwszej klasy i zabawa, siłą rzeczy ustąpić musi miejsca nauce, a przyjemności obowiązkom.
Bufory stresu to publikacja skierowana przede wszystkim do nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych ale także rodziców. Dobrze wiedzieć jak pomagać dzieciom swoim własnym czy też wychowankom.
Książeczka to która lektura którą w ręce, powinien wsiąć nie tylko każdy pedagog ale także każdy rodzic. Publikacja prezentuje przykłady gier i ćwiczeń rozwijających u dziecka:
- inteligencję emocjonalną
- kreatywność
- umiejętność rozwiązywania problemów
W książeczce przeczytam o tym, jaka powinna być sylwetka (psychiczna, fizyczna, emocjonalna) dziecka które jest odporna na wydarzenia stresowe. Dowiemy się co takie dziecko mówi o sobie, jak się zachowuje, co o sobie myśli, jaką postawę prezentuje. To bardzo ważne aby wiedzieć jak takie dzieciaki powinny wyglądać aby wyłowić te którym potrzebna jest pomoc. Tak aby we właściwym momencie zacząć stymulować i kształtować odporność, która będzie niezbędna w przyszłości.
Po tym wstępie autorka przechodzi do konkretów. Czyli pokazuje szereg zabaw i ćwiczeń które pomogą nam pewność siebie i odporność psychiczną w dzieciach zbudować.
Ćwiczenia są proste i nieskomplikowane, łatwe do przeprowadzenia w grupie, czy też indywidualne.
Ćwiczenia są proste i nieskomplikowane, łatwe do przeprowadzenia w grupie, czy też indywidualne.
Kolejne działy to:
- obraz siebie i samoocena
- samokontrola
- sprawstwo/własna skuteczność
- kompetencje społeczne
- rozwiązywanie problemów
- pokonywanie stresu
Książkę dosłownie połknęłam w jeden wieczór i polecam ją wszystkim. 40 stron które nas uświadomią i pomogą dzieciom na starcie w czasie kiedy wymagania wysuwane w ich kierunku nie są aż tak wielkie jak to będzie się działo w kolejnych latach. Dlatego tak istotne jest budowanie tej odporności od najmłodszych lat.
- obraz siebie i samoocena
- samokontrola
- sprawstwo/własna skuteczność
- kompetencje społeczne
- rozwiązywanie problemów
- pokonywanie stresu
Książkę dosłownie połknęłam w jeden wieczór i polecam ją wszystkim. 40 stron które nas uświadomią i pomogą dzieciom na starcie w czasie kiedy wymagania wysuwane w ich kierunku nie są aż tak wielkie jak to będzie się działo w kolejnych latach. Dlatego tak istotne jest budowanie tej odporności od najmłodszych lat.
Dr IWONA SIKORSKA jest specjalistą w dziedzinie psychologii klinicznej, nauczycielem akademickim, adiunktem w Instytucie Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Wieloletni psycholog szkolny, realizatorka licznych warsztatów dla młodzieży. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół:
- psychologii rozwoju człowieka w biegu życia
- psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
- antropologii filozoficznej
Jako specjalistka psychologii klinicznej pracuje terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Bierze udział w międzynarodowych projektach związanych z promocją zdrowia psychicznego dzieci, współpracując z Uniwersytetem w Landau-Koblenz oraz we Freiburgu w Niemczech. Autorka wielu publikacji, poradników, artykułów oraz współautorka licznych książek.
Myślę, że warto sięgać po publikację takich znawców w danej dziedzinie :)
2 komentarze
Interesujace pozyjce miłej edukacji.
OdpowiedzUsuńPracowałam z tym przewodnikiem w zeszłym roku i byłam bardzo zadowolona... szczerze polecam. Ela
OdpowiedzUsuńUwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.