Msza Święta - Liturgiczne ABC

by - sierpnia 03, 2017


Msza Święta - jest to część życia wielu, wielu z nas. To można powiedzieć, jest fakt. Dla jednych to istota życia, dla innych godzina bez której nie mogą wyobrazić sobie żadnej niedzieli ani święta, dla kolejnych rutyna czy przyzwyczajenie, czasem przykra konieczność, coś co należy odbębnić i już. Zawsze się zastanawiałam, już odkąd byłam małym dzieckiem, po co na Msze Świętą idą osoby które stoją za płotem czy siedzą w aucie. Jaka to strata czasu dla kogoś, dla kogo to co się dzieje i uobecnia w kaplicy nie ma najmniejszego znaczenia.
Nie powiem chcąc być szczerą sama ze sobą, że ja zawsze jako dziecko, jako nastolatka rozumiałam czym tak naprawdę jest Msza święta, że znałam powagę sprawy, że wiedziałam czym są kolejno wypowiadane słowa. Jednak starałam się być tam obecna, bo z logicznego punktu widzenia jak nie w ten sposób to po co w ogóle. Ciekawość i chęć dowiedzenia się czegoś więcej przychodziła stopniowo, powiedziałabym od czasu studiów. Tam miałam większe możliwości sięgnięcia po odpowiednie lektury, a przy okazji trafiałam na osoby które intrygowały mnie swoim świadomym podejściem do wiary, można powiedzieć inspirowały. I tak krok po kroku, czytając rozmawiając z kim trzeba zaczęłam odkrywać żywego Chrystusa w tym małym opłatku który nie jest jedynie pamiątką historycznych wydarzeń. I choć nadal jestem gdzieś na szarym końcu wiedzy, to jestem zszokowana jak daleko byłam kiedyś. Daleko od tego Wielkiego Misterium choć niejednokrotnie siedziałam przed samym ołtarzem. Wszystko nabrało tępa tak naprawdę kiedy zaczęłam na blogu recenzować książki Wydawnictwa Promic. Publikacje które nie tylko czytam ale które pochłaniam. Wtedy to lektura za lekturą, wszystko zaczęło łączyć mi się w jedną całość, mimo rozmaitych tematów publikacji, mimo zmiennych wątków. Coś tu, coś tam i z każdego słowa wyłania się jakiś obraz, jakaś droga która jest coraz jaśniejsza, choć wiadomo nie łatwa.
Po tych niemalże 2 latach z Wydawnictwem Promic, postanowiłam sięgnąć po książkę stricte nawiązującą, do kolejnych obrzędów jakie mają miejsce podczas Mszy Świętej. Oczywiście nie jest to jedynie wywód informacyjny, bez zawartości duchowej, książka opisuje każdy gest sprawowany podczas Mszy świętej, wszelkie stałe elementy i tłumaczy ich znaczenie. Liturgiczne ABC to lektura dla każdego katolika, dla każdego bez względu na to czy jest świeckim czy duchownym. Bardzo wartościowa pozycja dla wszystkich tych którzy mają dość podążania do kościoła za innymi ludźmi jak owce za swoim stadem, bezmyślnie i beznamiętnie. Dla wszystkich tych który chcą rozumieć, przeżywać, czuć, być i trwać tam, otworzyć serce na TEGO który JEST.


Książka ks. Macieja Zachary jest zbiorem artykułów opublikowanych na łamach miesięcznika „Oremus”, w cyklu „Liturgiczne ABC”, w latach 1995-2000. Autor ukazuje w nich, krok po kroku, jak kształtowała się współczesna Msza święta. Odsłania znaczenie gestów i symboli, ukazuje piękno i głębię modlitw liturgicznych, a niejednokrotnie zaskakuje, wydobywając z przyćmionych rutyną praktyk ukryty sens.




Wierni do kościoła z różnych względów zaczynają podchodzić coraz bardziej sceptycznie. A jednak kościół to nierozłączne z naszą wiarą miejsce obecności Jezusa Chrystusa. Jezusa który podczas Mszy Świętej przemawia ustami księży, owszem księży którzy nie zawsze kierują się bożymi przykazaniami, ale którzy są tylko ludźmi i przynajmniej podczas tej godzinnej uroczystości wypowiadają się w imieniu Najwyższego. Kościół to nie tylko księżą, to nie tylko ściany , malowidła, obrazy i figury, to także my wszyscy wierni i obecni. „Msza Święta. Liturgiczne ABC" to publikacja, która przybliża nam katolicki rytuał od początku jego istnienia, tłumacząc zarazem poszczególne jego aspekty.


Ta opowieść zaczyna od zarania dziejów. Innymi słowy zanim zaczniecie czytać o Mszy Świętej jaką znacie z kościoła, dowiecie się wszystkiego od samego początku. Skąd się co wzięło, jak wyglądały poszczególne rytuały dawniej, co dochodziło z wiekami, jak się zmieniał kształt Mszy. Ksiądz Maciej Zachara, w pierwszym rozdziale przedstawia rozwój tego obrządku na przestrzeni wieków. Kolejne dwa rozdziały to Msza święta jaką znamy, opisana krok po kroku, odkrywając przed nami tajniki i sens ten ogólny i ten najgłębszy, poszczególnych gestów, słów, symboli. Informacje zawarte w książce nie tylko pogłębiają wiarę i rozumienie Mszy ale nasycą nas niezwykłymi informacjami o których istnieniu, jestem pewna, nie mieliście najmniejszego pojęcia. Dla mnie z każdą stroną Msza stawała się czymś coraz bardziej niezwykłym, czymś co ma swój niezwykły kształt, czymś pełnym i idealnym tworzącym harmonijną całość. Z każdą kartką oczy się otwierają i serce rośnie. 
Praca naukowa jaką dziś przedstawiam, bo tak śmiało można nazwać tą publikację, przepełniona została intrygującymi informacjami, które nie tylko pozwalają nam lepiej zrozumieć praktykę liturgii, ale też zupełnie inaczej spojrzeć na nasz stosunek do wiary i Kościoła jako wspólnoty chrześcijańskiej.

Publikacja jest dokładnym wyjaśnieniem kwestii, jakie mogą nurtować wierzącego katolika, pragnącego lepiej zrozumieć wiarę swoich przodków. Świat tajemnic podany na tacy i sposób przejrzysty i wciągający, czego chcieć więcej. Mnogość źródeł, własne doświadczenie autora sprawiają, że książka absorbuje a czyta się ją lekko i jak to miało miejsce w moim przypadku można ją połknąć choćby na raz. 
Polecam ogromnie !!!



autor: ks. Maciej Zachara MIC
wydawnictwo: PROMIC
oprawa: broszurowa
format: 116 x 190 mm
liczba stron: 280

A może spodoba Ci się także

0 komentarze


Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.