Nowości PUS w naszej biblioteczce
Dawno nie było u nas nowości PUSowych. Czas to zmienić, dzieci rosną a wraz z nimi System PUS.
Znajdziecie książeczki na różnych poziomach nauczania i to jest najfajniejsze, bo bez względu na to czy macie w domu przedszkolaka czy ucznia z klas 1-3 znajdziecie tam skarbnicę pomysłów do pracy. Dziecko dziecku nie równe, jedno biegle dodaje i odejmuje w wieku lat pięciu, kiedy inne ma problemy z koncentracja i płynnym czytaniem jeszcze w klasie trzeciej. Czy chcecie nadrobić zaległości, czy też iść do przodu wykraczając poza szkolny program, PUS za Wami podąży. Dla nas to odskocznia od zadań szkolnych, bo zawsze to coś innego, wyjątkowego nie "książkowego".
Zawsze kiedy mamy z czymś problem albo chcemy nad czymś pracować wielokierunkowo, sprawdzam co słychać w tym temacie w Wydawnictwie Epideixis.
Wojtek polecił mi szukać książeczek rozumienie czytanych treści, natomiast jako że stale potrzebujemy materiałów do treningu koncentracji i skupienia wybrałam jeszcze jeden dodatkowy od siebie. Co więcej dwa kolejne mam już na oku. Kodowanie w tej materii sprawdza się wyśmienicie.
O samym systemie piałam nie raz i nie dziesięć. Jak pracujemy z zestawem zobaczyć możecie na przykładzie, w poniższym filmiku. Na pierwszy rzut oka układanie może się wydawać skomplikowane, ale to jest kwestia wprawy. Alusia opanowała samodzielna pracę z PUS w wieku lat 5, wiem, że są pracujące z PUSami 4 latki. Jednak są książeczki które trafią do 4 latka, więc nawet jeżeli nie ogarnie on systemu w pełni samodzielnie, nic nie stoi na przeszkodzie żeby wspomagał go rodzic.
Ważne w całym systemie jest to, że dziecko ma możliwość samokontroli. Nikt mu nie musi sprawdzać zadania. Bowiem jak widać na naszym nagraniu, po ułożeniu wszystkich klocków, zamknięciu i odwróceniu pudełeczka z liczbami, powstaje nam wzór stworzony z elementów znajdujących nie na odwrocie kafelków z liczbami. Ów wzór musi być identyczny ze wzorem umieszczonym przy wykonywanym zadaniu.
Wojtek polecił mi szukać książeczek rozumienie czytanych treści, natomiast jako że stale potrzebujemy materiałów do treningu koncentracji i skupienia wybrałam jeszcze jeden dodatkowy od siebie. Co więcej dwa kolejne mam już na oku. Kodowanie w tej materii sprawdza się wyśmienicie.
O samym systemie piałam nie raz i nie dziesięć. Jak pracujemy z zestawem zobaczyć możecie na przykładzie, w poniższym filmiku. Na pierwszy rzut oka układanie może się wydawać skomplikowane, ale to jest kwestia wprawy. Alusia opanowała samodzielna pracę z PUS w wieku lat 5, wiem, że są pracujące z PUSami 4 latki. Jednak są książeczki które trafią do 4 latka, więc nawet jeżeli nie ogarnie on systemu w pełni samodzielnie, nic nie stoi na przeszkodzie żeby wspomagał go rodzic.
Ważne w całym systemie jest to, że dziecko ma możliwość samokontroli. Nikt mu nie musi sprawdzać zadania. Bowiem jak widać na naszym nagraniu, po ułożeniu wszystkich klocków, zamknięciu i odwróceniu pudełeczka z liczbami, powstaje nam wzór stworzony z elementów znajdujących nie na odwrocie kafelków z liczbami. Ów wzór musi być identyczny ze wzorem umieszczonym przy wykonywanym zadaniu.
Czytanie ze zrozumieniem to komplet 4 książeczek PUS służących doskonaleniu tytułowej umiejętności. Przygotowano je z myślą o młodszych uczniach szkoły podstawowej, ale i starszych, jeśli doświadczają oni trudności w nauce, wynikających z niedostatecznego poziomu opanowania umiejętności czytania. Wojtek, sam narzeka na ten element edukacji, dlatego super, że udało mi się te książeczki w porę odkryć. Całość zestawu to 4 tytuły. My posiadamy pierwszy i drugi.
Książeczki różnią się zarówno pod względem formy, jak i treści, a także poziomu trudności. Są wśród nich takie, które doskonalą pamięć i koncentrację, ale i takie, które utrwalają znajomość zasad ortografii lub gramatyki języka polskiego. Wszystkie opierają się na uprzednio przeczytanym krótszym lub dłuższym tekście.
Tylko uważne przeczytane danego tekstu, treści umożliwi poprawne wykonanie zadania. Główka pracuje a koncentracja jest tu obowiązkowa, bez niej ani rusz.
Książeczka Czytanie ze zrozumieniem 1. Lektury przeznaczona jest dla dzieci w klasach I – III. Opiera się na znanych i lubianych przez dzieci utworach literackich lub na ich fragmentach np „Kubuś Puchatek”, „Szewczyk Dratewka”, „Zaczarowana zagroda” czy „Doktor Dolittle”.
Do tych znanych i lubianych treści opracowane zadania i ćwiczenia. Forma jest bardzo różnorodna, a książeczka jest stosunkowo prosta, myślę, że najprostsza z całego zestawienia. Uzupełnianie tekstu brakującymi wyrażeniami i zwrotami, pasującymi logicznie
i gramatycznie. Doskonalenie umiejętności kojarzenia faktów i zdarzeń oraz analizowania
i zapamiętywania treści. Wzbogacanie słownictwa dziecka i rozwijanie jego zdolności porozumiewania się.
Książeczka jest naprawdę przyjemna, tak w sensie zadaniowym jak i estetycznym.
Dużo ciekawych i ładnych grafik, przyciąga uwagę i zachęca do działania.
Książeczka Czytanie ze zrozumieniem 2. O szarym motylku również jest adresowana do dzieci w młodszych klasach szkoły podstawowej. Aby się uczyć efektywnie, czerpać z tego przyjemność a nie tylko tracić bezproduktywnie energię człowiek musi rozumieć co czyta i na bieżąco to analizować oraz przyswajać. Brak tej umiejętności lub nie osiągnięcie jej w najmłodszych klasach, będzie rzutował na całą przyszłą edukację. Istotą czytania jest zrozumienie treści poprzez analizę znaczenia poszczególnych słów, wyrażeń i zdań. Dziecko potrafiące czytać ze zrozumieniem umie wyodrębnić główną myśl tekstu, wskazać bohaterów oraz prawidłową kolejność wydarzeń. Takie dziecko szybciej i lepiej się uczy, chętnie przyswaja nowe informacje i umie je wykorzystywać.
Książeczka Czytanie ze zrozumieniem 2. O szarym motylku to interesująca opowieść, w której dzieci znajdą sympatycznych bohaterów przeżywających ciekawe przygody. Wciągająca fabuła pomaga małemu czytelnikowi bardziej zaangażować się w proces czytania i przyswoić więcej informacji, a zadania i ćwiczenia przygotowane zgodnie z metodą „Pomyśl – Ułóż – Sprawdź”, którymi przeplatany jest tekst, pozwalają sprawdzić poziom zrozumienia przeczytanego tekstu oraz ilość zapamiętanych informacji. Jednoczesne układanie klocków PUS tworzy atmosferę zabawy i sprzyja efektywnej nauce.
Tu treści jest znacznie więcej, więc książeczka jest treningiem w płynnym i ładnym czytaniu i pojmowaniu treści.
Ostatnia nowość to książeczka którą z poprzednimi tytułami łączy koncentracja. Choć zadania są dość proste, wymagają jednak skupienia. Przez poziom zadań, Wojtek chętnie sięga po tą pozycje sam, bo wymaga ona od niego wysiłku, ale wysiłek ten nie jest duży. Każdy człowiek lubi wyzwania, ale nie każdy lubi się męczyć długo. Taki dostosowany do poziomu dziecka trud, jest stymulujący i motywujący.
Od kropki do kodu 1 to świetna propozycja dla dzieci w wieku 6-8 lat, lubiących łamigłówki i chętnie rozwiązujących zadania, w których zachodzą reguły i analogie. Tego typu zadania pozwalają bowiem na ciekawe wprowadzenie dzieci w zagadnienia związane z programowaniem.
Kodowanie, jest już szkolna codziennością. Weszło na stałe do programu edukacji, co bardzo cieszy. Tym bardziej, że odpowiednio wprowadzone i pokazane jest dla dzieci fascynująca przygodą.
Ze względu na konieczność przeliczania, odnajdywania się w przestrzeni i określania kierunków przy rozwiązywaniu zadań, a tym samym jednoczesne ćwiczenie uważności, spostrzegawczości i logicznego myślenia, jest interesującą propozycją tak do użytku domowego jak i w placówkach szkolnych, bibliotekach, świetlicach.
Z jednej strony prostota: strzałki, kolorowe kratki, z drugiej wytężona uwaga, skupienie, spostrzegawczość. Jeżeli drodzy rodzice myślicie, że te zadania są tylko dla dzieci, nic bardziej mylnego. Nam tez przyda się rozruszanie szarych komórek. I powiem Wam szczerze, że widać wprawę z w pracy z systemem u moich dzieci, bo mnie rozgryzanie kolejnych zadania, idzie zdecydowanie wolniej niż im hahahah.
0 komentarze
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.