Abalone Quattro
Abalone Quattro.
Gra która jest znana niemalże na całym świecie. Posiada rzesze
zagorzałych fanów i rozgrywane są z jej udziałem liczne zawody. Pedagodzy używają jej również do pracy z trudną młodzieżą.
Wersja podstawowa gry to laureatka wielu prestiżowych nagród takich jak:
- 1990 Mensa Select - laureat
- 1989 Spiel des Jahres - rekomendacja
- 1989 Golden Ace (Gra Roku we Francji) - laureat
- 1988 Concours International de Créateurs de Jeux de Société - laureat
Stworzona
przez dwóch francuzów Michela Laleta i Laurenta Levi i po raz pierwszy
wyprodukowana w roku 1989. Wtedy nikt nie przypuszczał, że gra podbije
świat. Jak jej się to udało: prostotą, jakością i mechaniką która
sprawia, że gra się nie może znudzić a jedna rozgrywka jest nie podobna
do drugiej.
To trzy cechy które sprawiają, że gra wciąga i uzależnia. Niczym szachy.
Abalone
to gra która na swój sposób przypomina mi warcaby w nowszej,
ciekawszej, dużo bardziej złożonej i wizualnie o niebo lepszej wersji.
Jest to typowa gra logiczna, łamigłówka której ciężko się oprzeć.
Abalone Quattro w odróżnieniu od wersji podstawowej to gra dla 2, 3 lub 4 graczy.
Co znajdziemy w pudełku:
- 56 ciężkich kul (o średnicy 22mm) w 4 kolorach - białym, czarnym, żółtym i czerwonym,
- sześciokątną, plastikową, solidną planszę
- instrukcje
Odnoście zawartości pudełka, wielkie
brawa dla twórców za jego organizację .
Wszystko ma tu swoje miejsce i kulki siedzą sobie, w swoich wgłębieniach nie turlając się po całym pudle, rewelacja.
Wszystko ma tu swoje miejsce i kulki siedzą sobie, w swoich wgłębieniach nie turlając się po całym pudle, rewelacja.
Zacznijmy może od wykonania.
Jest
to gra na wysokim poziomie estetycznym. Ciekawa plansza, ciężkie
szklane kule w czterech kolorach (w wersji podstawowej są to dwa kolory).
Wizualnie jest zjawiskowa ale i niezmiernie prosta przez co naprawdę
intrygująca. Wygląd gry jest jej wielkim atutem. Jakość z najwyższej półki.
Ustawienie początkowe dla 2, 3 i 4 graczy
Na czym polega gra?
W
zależności od liczby graczy na sześciokątnej planszy układamy szklane
kule w wybranych przez zawodników kolorach. Jeżeli gramy we dwie osoby
będzie to 14 kul, jeżeli w 3 kul będzie 11, natomiast przy 4 graczach
każdy otrzymuje po 9 kul, jednak gracze łączeni są w zespoły dwuosobowe.
Gra polega na wypchaniu 6 bil przeciwnika poza planszę.
Aby
kule można było przepchnąć należy mieć je w przewadze na danej linii
przepychania. Czyli innymi słowy dwie kule mogą przepchnąć kule jedną,
natomiast trzy mają możliwość przepchnięcia dwóch kul przeciwnika.
W jaki sposób zawodnik może się
poruszać ? Otóż każdy gracz może przepchnąć na raz 1, 2 lub 3 swoje bile
(muszę się znajdować one w jednej linii). Może je przepychać do przodu i
tyłu lub na boki (na boki nie ma możliwości przepychania przeciwnika,
jest to jedynie ruch który może posłużyć jako np unik przed wypchnięciem).
Ruchy odbywają się naprzemiennie aż jeden z graczy osiągnie cel.
Poniżej ustawienia które uniemożliwiają zawodnikowi zepchnięcie kul przeciwnika z planszy.
A tu przykładowe wypchnięcie kuli do łuzy.
Bile
są ciężkie i znakomicie się je przepycha, moje dziecko jest zachwycone przyjemnością jaką to sprawia. Kulki bez problemu
dają się przesuwać jednocześnie. Nie trzeba ich wydłubywać, ciężkość sprawia, że wychodzą gładko z swoich gniazd i trafiają dokładnie tak gdzie nimi kierujemy. Czytałam, że dzięki tej ciężkości gra
doskonale się nadaje do pociągu gdyż bile twardo siedzą na miejscu. Nie
sprawdziłam takiej opcji ale myślę, że to faktycznie realna.
Sama
rozgrywka może rozstrzygnąć się w 10-15 minut, ale przy bardziej wprawionych zawodnikach może się rozgrywać nawet ponad
godzinę. Wszystko zależy jaką drogą gracze obejmą, jakie taktyki obiorą,
czy ich poziom jest wyrównany. Niesamowita frajda i trwająca
nieprzerwanie od początku do końca burza mózgów. Jeden ruch lub jedna
przegapiona okazja może naprawdę wiele zmienić.
Nie
możemy zapominać, że nasz przeciwnik ma dokładnie ten sam cel co my -
chce zepchnąć nasze kule z planszy. Chwila nieuwagi może nas sporo
kosztować!
W rozgrywkach turniejowych Abalone czas jest ograniczony. Gra dzięki temu nabiera szybkości i dynamiki, nie ma czasu na dłuuuugie dumanie nad ruchem. Nic nie stoi na przeszkodzie aby taką zasadę wprowadzić również we własnych domowych bataliach.
W rozgrywkach turniejowych Abalone czas jest ograniczony. Gra dzięki temu nabiera szybkości i dynamiki, nie ma czasu na dłuuuugie dumanie nad ruchem. Nic nie stoi na przeszkodzie aby taką zasadę wprowadzić również we własnych domowych bataliach.
Wprowadzenie
możliwości rozgrywek z większą liczbą graczy niż w przypadku wersji
podstawowej nadaje grze nowego wymiaru. Rozgrywki wskakują na nowy
ciekawszy poziom, w końcu co trzy głowy to nie jedna. Kiedy pojawią się 4
głowy, gra dostaje prawdziwego kopa, ponieważ gracze dzielą się na dwa
zespoły i będą grać dwa na dwa przeciwko sobie. I tu zacznie prawdziwa
wielobarwna batalia.
Zespoły siedzą po przeciwnych stronach tarczy a ruch odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Gracz może korzystać z kul partnera pod warunkiem, że pierwsza z przesuwanych kul (ta w palcach) należy do niego. Oczywiście można też grać tak iż ruchy zespołowe następują po sobie. Dzięki czemu dana drużyna ma dwie tury do dyspozycji. Każde urozmaicenie nadaje grze smaku.
Zespoły siedzą po przeciwnych stronach tarczy a ruch odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Gracz może korzystać z kul partnera pod warunkiem, że pierwsza z przesuwanych kul (ta w palcach) należy do niego. Oczywiście można też grać tak iż ruchy zespołowe następują po sobie. Dzięki czemu dana drużyna ma dwie tury do dyspozycji. Każde urozmaicenie nadaje grze smaku.
Same
zasady tłumaczy się w 2 minuty - 5 latkowi. Co więcej choć gra jest
przeznaczona dla zawodników od 7 roku życia, mój 5 latek w mig złapał
zasady i rozgrywki prowadzi na nie najgorszym poziomie. A to
dopiero początek. Rzecz jasna muszę mu dawać fory ale gra celująco uczy
spostrzegawczości i pełnej koncentracji. Abalone
może stanowić doskonałą pomoc edukacyjną – rozwija abstrakcyjne
myślenie oraz logiczne rozumowanie. W swoim gronie młodsi gracze powinni
się świetnie przy tym bawić, a po odpowiednim treningu grać z dorosłymi
jak równy z równym.
Gra
jest dynamiczna a gimnastyka umysłu trwa do samego końca. Jeżeli macie
chęć na trening i prawdziwy wycisk dla szarych komórek to coś dla Was.
Mechanika Abalone jest banalna, ale jak to bywa w grach logicznych – za
to kryje w sobie wielki potencjał. Fantastyczna gra logiczna dla dzieci i dorosłych. Prostota i moc ukryta w szczegółach.
Abalone Quattro
Liczba graczy: 2 - 4 osoby
Wiek: od 7 lat
Czas gry: ok. 20 - 40 minut
Waga: ok. 1.00 kg
Wydawca: REBEL.pl
Projektant: Laurent Levi, Michel Lalet
Liczba graczy: 2 - 4 osoby
Wiek: od 7 lat
Czas gry: ok. 20 - 40 minut
Waga: ok. 1.00 kg
Wydawca: REBEL.pl
Projektant: Laurent Levi, Michel Lalet
1 komentarze
Zapisuję do kupienia!
OdpowiedzUsuńA może zgłosisz się do projektu GRAJMY!
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.