Biały Mustang - indiańskie opowieści

by - lutego 19, 2017


Indianie to zawsze fantastyczny temat zabaw, moje dzieciaki uwielbiają do nich wracać, zwłaszcza kiedy jest lato i do budowy tipi wystarczy gałąź i koc. Ja sama uwielbiam indiańskie opowieści, Wojciech Cejrowski długo królował w mojej codziennej wieczornej lekturze. Ostatnio czytałam też Autoportret z Guadalupe opisujący dawne dzieje, kulturę, język - to wszystko niezwykłe, egzotyczne ale przemawia do mnie jakoś bardziej niż rzeczywistość w której żyję. Jest bliższe naturze i człowieczeństwu.
Kiedy w zapowiedziach Wydawnictwa Nasza Księgarnia ukazał się tytuł Biały Mustang, byłam zachwycona. Książka pozwala nam oraz dzieciom wejść w indiańską kulturę, tradycje, obyczaje a także wierzenia a zapewniam, że warto. Opowieści które zapadają w pamięć i które pochłaniają u nas zarówno czytającego jak i słuchającego. Polski pisarz, indiańska krew w jego żyłach, na świat przyszedł w osadzie Indian w dorzeczu rzeki Mackenzie w Kanadzie. Był synem polskiej uciekinierki z Syberii Stanisławy Supłatowicz, oraz wojennego wodza plemienia Szaunisów Leoo-Karko-Ono-Ma (Wysokiego Orła). Wychowywał się wśród Indian na Alasce. Któż mógłby piękniej, trafniej i bardziej obrazowo opisać te historie niż taki człowiek, który nie tylko poznał kulturę Indian ale taki który się w niej wychował i nią żył.
 To człowiek który z dumą pragnął pokazać niezwykłość świata Indian tak w Polsce jak i poza jej granicami. Opowieści żywiołowe, niezwykle barwne i porywające.






Książka jest niewielkich rozmiarów. Brnie się przez nią niczym rwący potok przez skaliste tunele. Żywiołowa, opisana z wielkim wyczuciem, wiedzą, w sposób namacalny i obrazowy. 12 opowiadań, nie długich, doskonałych na wieczorną lekturę do poduszki, choć po jednym, dwóch, trzech ciężko książkę odłożyć. Książka napisana na wielu poziomach, inaczej się ją czyta jako dziecko kilkuletnie, zupełnie inne odczucia i przemyślenia ma nastolatek, ja jako dorosły odbiorca czytałam ją z dużo większą świadomością ale nie mniejszą fascynacją. Piękna i barwna treść, polecam ogromnie.
Biały Mustang
autor Sat-Okh
forma wydania: książka papierowa
oprawa: broszura
ilustrator: Wiesław Majchrzak
rok wydania: 2017
liczba stron: 120
format: 140x202 mm
przedział wiekowy: 6-14

A może spodoba Ci się także

0 komentarze


Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.