Polska - gra quizowa
Polska. Urodziliśmy się tu, dorastamy, wychowujemy nasze dzieci, żyjemy, zwiedzamy, odkrywamy ale ile tak naprawdę o niej wiemy. Dziś gra która wystawi wiedze o naszej ojczyźnie na próbę. Gra jest kierowana dla graczy powyżej 12 roku życia i jest to trafne określenie bo choć w gry quizowe może grać każdy, ta zdecydowanie stawia wiedze na wysokim poziomie a czasami na bardzo wysokim. Na rozgrywających czeka 400 kart, na których są po dwa pytania co daje nam 800 pytań w 6 kategoriach + 200 dodatkowych w mobilnej aplikacji. Kategorie gry to Historia, Geografia, Przyroda, Kultura, Sport oraz cała reszta czyli Różności.
Są pytania na które odpowiedź zna nawet mój 5,5 latek na przykład takie jak kolor sasanek, jakiego koloru jest kary koń, jakiego koloru jest kot Filemon (moje dziecko chyba jest dobre w kolorach). Są też trudniejsze tak jak: który z królów przeniósł stolicę z Krakowa do Warszawy czy które z wymienionych powstań trwało najdłużej, kogo grała Małgorzata Soch w serialu przyjaciółki lub kto powiedział "Sąd sądem ale sprawiedliwość musi być po naszej stronie". Dodatkowym ułatwieniem jest to że nie są to pytania otwarte a do wyboru zawsze mamy 4 odpowiedzi. Można cześć wyeliminowac poprzez dedukcję a częściowo liczyć na szczęście. Są jednak też takie pytania w których jedynym ratunkiem jest solidna wiedza lub tylko fart. Bo czy wiecie na przykład czym jest wężymord niski, jak długi jest ogon lisa,o którym władcy mówiono, że zna 8 języków a w żadnym nie ma nic do powiedzenia, kiedy jezioro Tarnobrzeskie otrzymało swą obecną nazwę lub jakie były najczęściej nadawane imiona dziewczynkom w latach 50 tych ?
Naprawdę chylę czoła autorowi gry za wyszperanie tak różnorodnej i tak rozległej wiedzy.
W mojej opinii Geografia jest najtrudniejszym działem zaraz potem Historia, choć to oczywiście jest bardzo niewymierna kwestia. Dla mojego męża wielkiego wielbiciela Historii Polski kategoria ta nie była niczym wyjątkowo zaskakującym dla mnie, choć może wstyd się przyznać i owszem :)
Co zawiera pudełko
- 400 kart z 800 pytaniami (każda karta zawiera pytania z 2 dziedzin oraz na odwrocie odpowiedź na nie)
- plansza
- 6 pionków
- wskaźnik kategorii wraz z plastikową podstawką
- 24 żetony odpowiedzi (po 4 dla każdego gracza, odpowietrzające literom możliwych odpowiedzi)
- instrukcja
Wykonanie jest solidne, estetyczne, bardzo ładnie się prezentuje, dobrze się rozgrywa na stole, podłodze i innych płaskich powierzchniach, nie wymaga wielkiej przestrzeni. Bez problemu mieści się w wyprasce a poszczególne elementy nie latają po pudełku, co ułatwia szybki start przy kolejnych rozgrywkach, bo wszystko jest od razu ładnie ułożone. Pudełko jest całkiem fajnych rozmiarów.
Przygotowanie do gry zajmuje kilka chwil, tak samo przeczytanie instrukcji oraz wtajemniczenie w nią współgraczy. Jest to przeważnie duży plus gier quizowych, brak skomplikowanej mechaniki.
Trzy talie rozkładamy odpowiednio do kolorów, pytaniami ku górze, oraz tak aby były łatwo dostępne dla wszystkich rozgrywających. Kolejnym krokiem jest wybranie kolorów pionka przez każdego gracza oraz odpowiadających mu żetonów odpowiedzi. Pionki układamy na polu startu po jego wewnętrznej części (niebieskiej), po zewnętrznej będzie przemieszczał się znacznik kategorii, wyznaczając kategorie poprzez odpowiadające im kolory pól po których będzie się przemieszczał.
Wszystko gotowe możemy zaczynać.
Celem gry będzie dotarcie jak najdalej na planszy do momentu zakończenia gry (czyli do chwili w której znacznik kategorii obiegnie cała plansze wkoło i wróci do punktu wyjścia) poprzez udzielanie jak największej liczby poprawnych odpowiedzi.
Kolor pola na którym stoi wskaźnik wyznacza nam kategorię pytania.
Do wyboru mamy jedną z 6 możliwych czyli:
Do wyboru mamy jedną z 6 możliwych czyli:
Historie, Kulturę, Przyrodę, Geografię, Sport oraz Różności
Wybrany gracz odczytuje pytanie na głos jak i 4 możliwe odpowiedzi. Teraz wszyscy zawodnicy jednocześnie kładą przed sobą zakryty znacznik pokazujący poprawną według siebie odpowiedź, oczywiście wiadomą jedynie dla niego samego, inni zawodnicy nie widzą odpowiedzi. Kiedy każdy już położy żeton odpowiedzi odczytywana jest poprawna odpowiedź i sprawdzana jest zgodności z żetonami wyłożonymi przez graczy, każdy kto odpowiedział poprawnie idzie o jedno pole do przodu.
Na polu startowym kategorią jest dziedzina Różności. Natomiast kiedy wskaźnik stanie na pustym polu, zawodnik będący najbardziej w tyle wybiera kategorię pytania i jeśli odpowie poprawnie ten jeden gracz może przesunąć pionek o DWA pola.
Istnieje
też inna opcja wykorzystani pustych pól. Gra bowiem współgra z darmową
aplikacją wypełnioną ilustracjami związanymi z naszym krajem i pytaniami ich dotyczącymi. Aplikacja fajnie
się sprawdza też poza grą planszową jako edukująca i pouczająca
rozrywka. Kiedy mamy dostęp do aplikacji możemy odczytywać pytania w
niej zawarte za każdym razem kiedy wskaźnik stanie na polu bez koloru.
Aplikacja
zawiera 200 dodatkowych pytań. Bardzo ciekawe nawiązanie do
nowoczesnych technologii uatrakcyjniające dodatkowo grę i wzbogacające ją
o pytania poparte obrazem.
Fajny pomysł, proste zasady, ciekawe pytania, wielki sprawdzian wiedzy o Polsce i duże emocje, bardzo pozytywna gra.
Fajny pomysł, proste zasady, ciekawe pytania, wielki sprawdzian wiedzy o Polsce i duże emocje, bardzo pozytywna gra.
wiek graczy 12+
liczba graczy: 2-6 osób
czas gry: 45 min
1 komentarze
interesująca gra:0 niektóre pytania jak widze trudne:0 Monika Flok
OdpowiedzUsuńUwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.