14.09.2016

Historia i Zamki Polski do kolorowania


Jakiś czas temu Wydawnictwo Olesiejuk wypuściło dwie bardzo ciekawe kolorowanki Świat i Polska (kto ciekawy recenzji KLIK ).
Przypadły mi do gustu ze względu na moc małych elementów do zapełniania barwami, co moje dzieci bardzo lubią, funkcje poznawczą jaką wprowadzają w nasze życie no i jakość, gdyż są wykonane z bardzo dobrej jakości papieru. Jak się okazuje na tych dwóch tytułach, wydawnictwo nie poprzestało i wydane zostały 3 kolorowanki tym razem o zabarwieniu historycznym.
I tak nakładem wydawnictwa ukazały się Konstytucji 3 Maja! oraz dwie dziś opisywane i pokazane na zdjęciach:
Historia Polski do kolorowania. Z kredkami podróż w przeszłość

Wszystkie kolorowanki są w jednym formacie i to bardzo pokaźnym. Format: 28,5x40 cm to zdecydowanie duży obszar do zapełnienia barwą i to się chwali. Poza tym to nie są książeczki do zakolorowania na raz (choć pewnie Alusia byłaby innego zdania), to są stronice pełne wiedzy, które powinno się z dzieckiem odkrywać na raty. Co więcej Historie Polski od razu ukryłam na zimę, bo jest bardzo precyzyjnie i solidnie przedstawiona i chcę mieć na to czas aby móc pełniej i głębiej zobrazować mu przedstawioną tam wiedzę. Obecnie odkrywamy zamki bo to temat bardzo na czasie. Poza tym nie ma mowy o wykluczeniu Ali więc dzielnie nam pomaga w zamalowywaniu a my sobie dyskutujemy i gawędzimy o zamczyskach.


Historia Polski.Wszystko zaczyna się od czasów w których na tych ziemiach panowali Piastowie i pierwsi władcy a kończy się w niedalekiej przeszłości, zahaczając o współcześnie nam znanych Polaków. Wybrano najbardziej warte poznania momenty z historii naszej ojczyzny. Są najistotniejsze daty który każdy młody i stary polak powinien mieć wyryte w pamięci, najważniejsze postacie, walki, wydarzenia, sukcesy i porażki naszego narodu. Obrazy, atrybuty, symbole, mapy, wszystko to, dzięki czemu Polska jest tym czym jest obecnie i dzięki czemu możemy prężyć pierś w dumie z bycia Polakami.
Forma kolorowanki sprawi, że wchodzimy w ten świat pełniej i w zabawowej formie. Nikt nie prowadzi tu lekcji historii od deski do deski, tylko pokazujemy i opowiadamy dziecku o wszystkim tym co istotne jak o bajce. Dzięki przekazowi wizualnemu wszystko układa się w całość i ułatwia zarówno nam jak i maluchom uchwycenie tego co najistotniejsze. Bo czy na poziomie kilkulatka istotne są szczegóły ? Nie, liczy się zarys, ogólne pojęci, wzbudzeni patriotyzmu i szacunku dla tych którzy walczyli za naszą wolność, dla władców, dla bohaterów. Nie zapomniano też poza faktami o ciekawostkach, które jednak najmocniej zapadają w pamięci, bo wzbudzają pozytywne emocje. Bardzo mnie cieszy, że ktoś pomyślała o wydaniu tak cudownego i za razem nietypowego podręcznika historii, która może już przedszkolaka i ucznia pierwszych klas wprowadzić w świat historii. Uważam jednak, że kolorowanka jest tak dobrze merytorycznie przygotowana, ze nawet uczniowie starszych klas będą zadowoleni z takiego prezentu.
W końcu kolorowanka ta w niczym nie przypomina książeczek dla kilkulatków.

Bardzo fajna, atrakcyjna dla dzieci w każdym niemal wieku, każdy wyszpera tu coś nowego, nawet pasjonaci historii. Jedni utrwalą wiedzą inni będą chłonąć nową, niektórzy odkryją, że historia nie jest aż taka zła i nudna jak się możne wydawać ! Fajnie zapewnić dzieciom taką bazową wiedzę, która potem w szkole kiedy przyjdzie przymus edukacyjny, pozwoli im pełniej pojąć niektóre wydarzenia ale jednocześnie nie będzie dla nich nowością od A do Z.
Naprawdę polecam wciągnąć zamiast tradycyjnych kolorowanek książkę w której jest moc jakże istotnej wiedzy. Jednocześnie kolorowanki są znakomitym pretekstem do wciągnięcia w twórcze odkrycia całej rodziny. Tatusia który jest znawcą od spraw historycznych, mamusi  która również wniesie coś od siebie, oraz młodszej siostry którą można nauczyć po swojemu wszystkiego tego co się dowiedziało. Ponieważ mam w domu wielkiego fana historii i małego patriotę jestem pewna, że kolorowanka ta będzie u nas wielkim hitem. Dziecko które śpiewa w traktorze Hymn Polski a w drodze do przedszkola głosi pieść o oddziałach Rydygiera i córach Kraka nie może nie zapałać miłością do tego wydania.










 Zamki w Polsce - to książka która zachęca do odkrywania śladów historii i przeszłości we współczesnym świecie. Na kilku zamczyskach spośród tych wybranych już byliśmy, a książka pokazuje nam co jeszcze nam do odkrycia zostało. Jest też wiele zamków które udało nam się odwiedzić a które nie zostały wymienione. Bo jak opis  książki głosi w Polsce, takich budowli mamy ponad 400, a uwiecznienie ich wszystkich byłoby nie możliwe w realizacji, dlatego wybrane zostały 22 zamczyska. Nie mniej jednak wszystkie są warte odwiedzenia bo każde z nich głosi jakieś legendy i opowiada ciekawe przeszłe dzieje. Kolorowanka wyłuszcza nam rożne ciekawostki, fakty i anegdotki związane z konkretnymi zamczyskami. Związane z nimi wydarzenia, postacie i to co je wyróżnia spośród innych. Nie brakuje tu królów, zjaw, duchów i innych mrocznych tajemnic, które dodają zamczyskom smaczku. Co fajne to mapa z wszystkimi wybranymi zamkami na początku kolorowanki na której my od razu zaznaczyliśmy sobie te do których dotarliśmy. Poza dużą mapą są też małe mapy, dzięki którym łzawiej nam umiejscowić zamki na mapie Polski, aby wiedzieć jak są daleko i gdzie ich szukać. Książka się sprawdzi doskonale jako kolorowanka, jako podróżnik palcem po mapie ale także jako uwolnienie twórczej energii podczas podroży po całej Polsce, gdzie możemy podkolorowywać tylko te zamczyska które udało nam się zwiedzić a przy okazji odkrywać ich tajemnice. Piękne i mądre połączenie przyjemnego i pożytecznego. A wprawianie małej łapki w ruch i ćwiczenie motoryki małej dzieje się już mimochodem i zupełnie przy okazji. Nadanie kolorytu historycznym budowlom i postaciom to fajna przygoda która z pewnością wniesie co najmniej kilka ciekawych faktów do otwartej księgi wiedzy, jaką są dzieciaki, chłonące co dzień, moc napływających faktów niczym gąbeczki.









Krzysztof Wiśniewski
ilustracje Joanna Babula
Wydawnictwo Firma Księgarska Olesiejuk, 2016
Krzysztof Wiśniewski
ilustracje Joanna Babula
Wydawnictwo Firma Księgarska Olesiejuk, 2016

 Dostępna jest również nie opisywana dziś kolorowanka:
Konstytucji 3 Maja!

1 komentarz:

  1. Potwierdzam! to pozycje które powinny znaleźć się w każdym domu!

    OdpowiedzUsuń

Zostaw po sobie ślad.
Dziękuję, za każde pozostawione słowo! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...