Bielik - ciekawostka i nasze wykonanie króla ptaków

by - maja 02, 2015


Bielik zwyczajny – gatunek dużego ptaka drapieżnego z rodziny jastrzębiowatych. Okazuje się, że Bielik mylnie nazywany jest orłem. Jednak jego wielkie podobieństwo do orłów i fakt, że jest największym z szponiastych ptaków Europy sprawiły, że stał się on królem ptaków. I choć do końca nie jest oczywiste czy to on właśnie znajduje się na polskim godle (bo aż 9 innych gatunków można tu zaklasyfikować, za podobieństwo cech).  Przypisuje mu się jednak obecność na godle ze względu na biały ogon, oraz ze względu na fakt iż na monetach z czasów Bolesława Chrobrego na skrzydłach ptaka w koronie znajdują się kropki, które mogą odnosić się do białych lotek na złożonych skrzydłach bielika. Biały ptak, przypominający orła, był używany w godle państwa polskiego od 1295 roku.


Taka ciekawostka odnośnie naszego godła, która mnie zaskoczyła w zeszłym roku. Koniec końców przez 28 lat żyłam w przeświadczeniu, że Bielik jest Orłem i że bez wątpienia widniej on na polskim godle. Jednak tak czy siak królewskości i majestatu Bielikowi odmówić nie można.
A ponieważ, flagę, godło i Polskę już malowaliśmy dwa lata z rzędu, postanowiłam pokazać Wojtusiowi jakąś alternatywę i odnosząc się do legendy o "Lechu, Czechu i Rusie" stworzyliśmy naszego własnego szybującego pod sufitem króla przestworzy oraz polski symbol w jednym.
BIELIK
Z kartonu wycięłam (o moich uzdolnieniach się nie dyskutuje :P) Bielika.
Dodałam mu koronę i dałam Wojtusiowi pod pędzel.


Czarne skrzydła


Żółty dziób i korona


Biały ogon


I głowa również w bieli


Na koniec czarny brzuszek i można iść spać :)


Wstałam nieco wcześniej, zanim maluszki otworzyły oczy, złożyłam elementy, przewiązałam nitką i podwiesiłam pod samym niebem, niemalże :)
Planowałam go podwiesić na balkonie, jednak leje niemiłosiernie i chwilowo będzie Bielikiem domowym.
Niespodzianka była wspaniała i prawdziwie patriotyczna hihi :)




Pozdrawiamy i wybywamy, wrócimy w poniedziałek z postem pełnym kolorów i konkursem na Kusówce - konik urodził się dziś nad ranem i już czeka na swoje imię :)


A może spodoba Ci się także

3 komentarze

  1. Lubie zaglądać tu ... zawsze pomysłowo 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. U Was jak zawsze twórczo. Podziwiam za pomysłowość. Bardzo podoba mi się ten alternatywny symbol !

    OdpowiedzUsuń


Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.