19.03.2015

Metoda Krakowska - Kategoryzacje



Dziś zaprezentuję Wam drugą z pomocy Metody Krakowskiej - KATEGORYZACJE
Pierwszą prezentowałam TUTAJ
Dokonywanie kategoryzacji wymaga dostrzegania cech wspólnych oraz różnicujących i jest warunkowane przez działanie zarówno lewej jak i prawej półkuli mózgu. Stanowi podstawę do nauki reguł społecznych i językowych.

Zestaw zawiera 52 klocki.
Pozwala na ćwiczenie umiejętności kategoryzowania ze względu na takie cechy jak:
- kolor (4 kolory),
- wielkość (2 wielkości)
- kształt (4 kształty).

Zanim rozpoczniemy ćwiczenie powinniśmy przygotować odpowiednie nierozpraszające miejsce do pracy oraz 2 (do 4) pojemniczków (miseczki, pudełeczka) do których maluch będzie wkładał klocki.
Dla ułatwienia możemy włożyć do pojemniczków po jednym elemencie z danej kategorii (np. dzieląc wedle koloru wkładamy po jednym klocku odpowiedniej barwy do miseczek) a nawet dodać kolejny aby pokazać dziecku o co chodzi. Jeżeli zaczynamy od sortowania kolorów to możemy dla ułatwienia dać dziecku pojemniczki w kolorach klocków. Z Alusią próbowałam nawet dla ułatwienia kłaść przed nią już posortowane klocki, tak aby osiągnęła więcej sukcesów, zrozumiała zadanie i była zadowolona.
Alusia, szło jej różnie, musiałam jej sporo podpowiadać, dużo pracy przed nami, niektóre zadania wychodziły jej lepiej niż inne. Najlepiej w zasadzie bezbłędnie posortowała kolory.
Ale nawet w innych kategoriach wystarczyło powiedzieć, "nie tu" i przeważnie sama się korygowała.


Zaczynamy 
1) Kategoryzacja - Kolor
małe lub początkujące dzieci mogą rozpocząć od dwóch kolorów, starsze lub te bardziej wprawione w boju spokojnie poradzą sobie z czteroma.







2) Kategoryzacja - wielkości
Małe klocki do jednego pojemniczka, duże do drugiego (wszystkie w jednym kolorze a dla początkującego w jednym kształcie).



3) Kategoryzacja kształty
Dwa pojemniczki i dwa kształty. Zadaniem jest rozdzielenie ich do odpowiednich pojemniczków.




4) Kategoryzacja - kształty i wielkości
 (połączenie dwóch powyższych)
Ponieważ dwa powyższe zadania były zbyt proste dla Wojtusia zadanie utrudniłam dałam mu 4 pojemniczki i klocki w dwóch wzorach i dwóch wielkościach. Jego zadaniem było rozdzielenie ich. Bułeczka z masełkiem dla mojego 4 latka.


5) Kategoryzacja - kształty
(ten sam kształt ale różne wielkości)
Dwa pojemniczki i klocki jak w powyższym zadaniu, przy czym tym razem nie rozdzielamy ich na cztery pojemniczki, wszystkie klocki w danym kształcie bez względu na rozmiar idą do jednego pojemniczka.


6) Kategoryzacja - Kształty
(ta sam wielkość i różne kolory)
Dwa pojemniczki.
Dajemy dziecku klocki w jednym rozmiarze (np. same duże) w różnych kolorach i o dwóch kształtach.


7) Kategoryzacja - Kształty
(różne wielkości i kolory) 
Zadanie podobne do poprzedniego z tym, że dodajemy jeszcze drugą wielkość.
Czyli mamy klocki w dwóch kształtach, dwóch wielkościach i wszystkich kolorach a rozdzielamy ze względu na kształt. Wszystkie strzałki do jednego pojemniczka a wszystkie plusiki do drugiego.




8) Kategoryzacja - Wielkości
(ten sam kształt i różne kolory)
Dwa pojemniczki. Dwie wielkości, jeden kształt i wszystkie kolory.
Duże klocki do jednego małe do drugiego.


9) Kategoryzacja Wielkości
(różne kolory i różne kształty)
To zadanie najtrudniejsze bo po przejściu wszystkich zadań główka już była troszkę zmęczona, ale jako, że motywacja była wielka, ukończyć wszystko sukcesem, to poszło świetnie :)
Zadanie polega na podzieleniu klocków według wielkości.
Małe do jednego duże do drugiego.
A do dyspozycji mamy klocki we wszystkich kształtach i kolorach.


Sukces osiągnięty !!!
Brawo Wojtusiu :)
Sukces to najlepsza nagroda dlatego warto dawać dzieciom zadania które są dla nich wyzwaniem ale którym będą potrafiły sprostać, to zachęca do dalszego próbowania i starania się, a to z kolei sprzyja chęci podejmowania wyzwań i szybszej nauce.

Oczywiście można się klockami bawić na wiele innych sposobów jak choćby w układanie miasta, budowanie wieży, czy sekwencji. Można je też liczyć, próbować swoich sił w dodawaniu czy odejmowaniu. Alusia lubi je po prostu przekładać i stawiać. Kolejna pomoc wszechstronna i wiele ucząca. Im bardziej odkrywam Metodę Krakowską tym bardziej mnie ona zachwyca.

A kto chętny na zakupy ?
Kategoryzacji lub Innych Pomocy których jest naprawdę wiele, mam niespodziankę,
do końca marca (!!!) mam dla Was kod rabatowy 043a2d66c083 upoważniający do 15% rabatu na zakupy w Sklepie CMK (nie licząc książek i już gotowych promocyjnych zestawów). Polecam, bo pomoce są wspaniałe i wszechstronne.

<

4 komentarze:

  1. świetna zabawa dla maluchów :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię rzeczy przy których Dziecko niby się bawi a tak naprawdę czegoś uczy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ćwiczenia właściwie na wszystko...

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawe ćwiczenia i widać, że dzieci mają przy nich dużo frajdy :)

    OdpowiedzUsuń

Zostaw po sobie ślad.
Dziękuję, za każde pozostawione słowo! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...