Pies sekwencyjny - trening uwagi słuchowej

by - stycznia 22, 2016


 Ostatnio pokazywałam pomoce dla starszaków a dziś kolej na dzieci 3, 4 oraz 5 letnie (czyli takie które skończyły 2 latka i w górę). Mój 2,5 latek w teorii się łapie do tej stawki, jednak ma inny pomysł na układankę, dlatego na razie prezentuje ją po przetestowaniu na 5 latku oraz na kilku podejściach z maluchem. Ala całuje psa, chodzi z nim na spacerki, a kiedy proszę o nakarmienie, podaje mu do ust to co chce, broń Boże to o co ja proszę, mimo, że powtarza po mnie całą sekwencje słów. Tak to jest jak ma się w domu zbuntowanego dwulatka. Jednak, co wiem z doświadczenia, na wszystko przyjdzie czas. 
A piesek jest genialny i naprawdę zachęcający do zabawy, przyciąga uwagę bez dwóch zdań.

Piesek to narzędzie do ćwiczenia uwagi słuchowej - czym ona jest ?
Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny jest dla dziecka bardzo istotnym czasem jeśli chodzi o kodowanie informacji. Aby umiejętnie to wykonać u dziecka musi istnieć bardzo dobrze wykształcone centralne przetwarzanie słuchowe. Na czym ono polega i dlaczego jest tak ważne dla dziecka? Przetwarzanie słuchowe warunkuje dziecku prawidłowe nabywanie informacji, dekodowanie (rozszyfrowanie) jej oraz udzielenie odpowiedzi. Jak wiadomo słuchanie ze zrozumieniem nie jest czymś co funkcjonuje wyłącznie w wieku wczesnoszkolnym. Towarzyszy ono nam przez całe nasze życie i stanowi dość istotny czynnik w poznawaniu i rozumieniu otaczającej nas rzeczywistości. 




Ćwiczenia słuchowe zostały przygotowane dla dzieci:
- rozpoczynających naukę języka obcego,
- dwujęzycznych,
- zagrożonych dysleksją,
- lewousznych,
- z trudnościami w kontrolowaniu uwagi słuchowej,
- poddanych nadmiernej stymulacji wysokimi technologiami.

Linearne ćwiczenia słuchowe są bardzo ważną częścią stymulacji rozwoju dziecka. Takie ćwiczenia w istotny sposób poprawiają uwagę i pamięć słuchową. Prawidłowo rozwijający się trzylatek (czas po drugich urodzinach) powinien wysłuchać, powtórzyć i zapamiętać sekwencję trzech wyrazów. Ta umiejętność umożliwi uczenie się ze słuchu, zapamiętywanie całych fraz podczas nauki języka drugiego lub obcego. Istotne jest ukształtowanie nawyku linearnego (po kolei) słuchania i zapamiętywania, które jest gwarancją sukcesu edukacyjnego.

Uwaga słuchowa i koncentracja na zadaniach akustycznych jest trudniejsza i wymagająca większego wysiłku, niż podczas zadań wizualnych dlatego tak ważna jest atrakcyjność zadań i włączenie ruchu (działania).




Wobec tego mam nadzieję, że Ala się przekona i będzie słuchać co się do niej mówi. Bo wysłuchuje, powtarza i zapamiętuje ale nie układa. Nowość Centrum Metody Krakowskiej... PIES SEKWENCYJNY. - przebadał za to Wojtuś na 3,4,5 wyrazach i idzie mu to zawodowo. Oczywiście w jego wypadku nie stopniowałam już trudności przez dokładanie większej ilości elementów spośród których należy wybrać te właściwe, z 5 latkiem poszłam od razu na głęboką wodę. 

Ale po kolei. Pies sekwencyjny to zestaw składający się z PSA który na brzuszku posiada trzy wgłębienia (kwadraty) w które będą wkładane odpowiednie elementy. Elementów mamy 14 sztuk, wszystkie one jak i sam pies wykonane są z płyty PCV, z wielka starannością, precyzją i dziecioopornością. 
Bezpieczne, trwałe i urocze.

Całą zabawę rozpoczynamy od zapoznania dziecka z elementami. Kiedy już dziecko wie co jest co i jak się zwie, dobrze byłoby się pobawić w "podaj mi proszę", czyli rodzic prosi o jakiś przedmiot a dziecko go lokalizuje i podaje do ręki. Wtedy mamy pewność, że wszystkie elementy są dziecku znajome i nie będzie miało kłopotów z ich lokalizacją podczas właściwego ćwiczenia. Cel będzie osiągnięty gdy dziecko będzie potrafiło wyłonić kolejne elementy spośród wszystkich 14 położonych mu w polu widzenia przedmiotów. Rzecz jasna robimy to stopniowo. 

 Teraz czas na ćwiczenie uwagi słuchowej. Przed dzieckiem kładziemy psa i taką ilość klocków z jaką dziecko sobie poradzi, a następnie mówimy co zjadł pies. Co zjadł mówimy w postaci sekwencji słów np. "Azor zjadł buty, cytrynę, truskawkę". Jeżeli dziecko nie zapamiętało ćwiczenia to możemy je powtórzyć ale zawsze całą sekwencję. A ponieważ jesteśmy w Metodzie Krakowskiej bardzo istotne jest to aby kolejne wyrazy były układane zgodnie z wypowiedzą od lewej do prawej zgodnie z kierunkiem czytania i pisania. 





Z Alą na razie układam sekwencje 3 elementowe z 3 elementów, ale zaczęłam od 2 elementowych. I nie posuwamy się na razie dalej, ponieważ, szybko robi mi na przekór, taka to ta moja Ala. 
Na razie nie naciskam, co jakiś czas sobie do zadania wracamy i pierwsze dwa podejścia są oki potem jest zabawa dowolna. Z czasem z pewnością powiększymy pule elementów i będziemy się też bawić w odwracanie ról, ale to za chwileczkę.

A może spodoba Ci się także

0 komentarze


Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.