06.05.2017

Planowanie ruchu ręki


Ćwiczenia planowania ruchu ręki przygotowują do nauki pisania, stymulują sprawność manualną oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Odtwarzanie przez dziecko prezentowanych wzorów pełni funkcję stymulacji lewopółkulowej. Powtarzanie rysowanych wzorów pozwala na wzbudzenie naśladownictwa. Ćwiczenia naśladowania i planowania ruchu dominującej ręki pozwalają zbudować biologiczne podłoże uczenia się mowy: naśladowania ruchów artykulacyjnych, uczenia się wzorców ruchu i rozumienia intencji.

Mówiąc prościej ćwiczenia planowaniu ruchu ręki są niezwykle potrzebne, nie tylko dzieciom z trudnościami ale także każdemu dziecku które, dzięki takiemu treningowi usprawni procesy myślowe, nauczy się odwzorowywać, poćwiczy prowadzenie ręki i jej kontrolę czyli wszystko to co przyda mu się na 100% w zerówce jak nie wcześniej. 



Zestaw zawiera mazak suchościeralny oraz dwie pytki z trzema rzędami po trzy dziurki. Te otworki to będą wyznaczniki które pozwolą dziecku odnaleźć się na powierzchni płytki. Na jednej płytce terapeuta/rodzic rysuje wzór na drugiej odwzorowuje dziecko. Zaczyna od linii prostych, potem robi kombinacje tychże prostych linii. Potem wprowadzane są linie skośne. Następnie miks skośnych z prostymi a potem to już po prostu wprowadzamy coraz trudniejsze i bardziej złożone wzory do odtworzenia. 




Zadaniem dziecka jest patrzenie na wzór narysowany przez nas i odtworzenie go precyzyjnie na swojej płytce. Dziecko rysując wzory, ma prowadzić rękę nie odrywając jej od powierzchni, no chyba że tego wymaga wzór, stale kontrolując swój ruch wzrokiem. Ala w pierwszym podejściu nie miał problemu z liniami prostymi choć i tu zdarzały się wpadki, jak skrócenie sobie drogi z pominięciem kropki. Na dziś dzień opanowała linie proste i ich wszelkie połączenia oraz proste połączenia linii prostych i skośnych.
Co do Wojtka, lat 6, zero problemów, zero zawahnięć, zdecydowanie nie jest to już pomoc która wspiera jego rozwój, choć podniosła zdecydowanie pewność siebie hihi.


Wpadki czy to problem ?
Otóż nie, dziecko nie zawsze rozumie wzór, nie zawsze sobie z nim radzi. Jak Ala na zdjęciu poniżej. Jednak wzory błędne czy niedociągnięcia znikają z tabliczek, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, wystarczy przejechać gąbeczką z zatyczki od mazaka, ściereczką, palcem.
Każdy błąd można poprawić, co nie wprowadza dziecka w frustracje. Takie pomoce kiedy dziecko jest w fazie pojmowania zadania, są bezcenne. Nikt nie lubi nie umieć, nikt nie chce żeby ktoś o tym wiedział.
 A tak raz dwa i śladów brak. 
Jakość tabliczek jest rewelacyjna, są grube, odporna na upadki, zdecydowanie dobre nie tylko do domu ale też do gabinetów terapeutycznych. Wytrzymają nie jedno dziecko. 





Bardzo fajna zabawa dla dziecka i moc korzyści które dzieją się poza jego świadomością :)
PLANOWANIE RUCHU RĘKI (KLIK)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw po sobie ślad.
Dziękuję, za każde pozostawione słowo! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...