16.02.2016

Mniej, więcej czy równo ?


Co obejmuje podstawowa arytmetyka przedszkolno -wczesnoszkolna - pojęcia nie mam :P 
Wiem tyle co widzę w książeczkach opartych na programie (jeżeli im wierzyć, bo czy dają radę za tym nadążać to już nie wiem). My sobie robimy to co nam do głowy wpadnie, a dużo nie robimy bo nie ma kiedy. Jak Wojtuś chodzi do przedszkola to po powrocie najpierw ma chęci i siły ale gównie na zabawę a ja te miną to już energii i koncentracji brak. Jak do przedszkola nie chodzi i choruje to go takie filozofie życiowe z kolei nachodzą, że wiedzę medyczno stomatologiczno dietetyczną osiągnął już na poziomie gimnazjum :P Ale inne dziedziny wiedzy niestety muszą odsunąć się na inny czas. Dlatego wymyślam, gdy go nie ma, różne rzeczy a kiedy już przychodzą te krótkie chwile dające możliwości, to wyciągam takie "coś" jak magik z kapelusza i się edukujemy.
Wracając tym samym do tematu postu dziś ciekawa (w naszej opinii), pomoc do porównań wielkości/liczebności zbiorów. 

Krokodyle, mogą być też ptaszki dla tych którzy nie sympatyzują z bestiami. Jednak do Wojtka wyobraźni zrobione kiedyś ptaszki nie przemawiały. A taki krokodyl to co innego, on jest w stanie z taką paszczą pożreć wszystko, nawet 16 wszystkiego :P !!!



Do porównań możemy podejść w dwojaki sposób. 
1) Z młodszymi dziećmi pracujemy na przedmiotach, nie na cyferkach. Choć nie jest powiedziane, że do zbioru przedmiotów nie możecie dołożyć cyferki i powoli wprowadzać tak zupełnie przy okazji działań na liczbach.
2) Ze starszymi dziećmi, które już kojarzą cyfry czy liczby, pracujemy na konkretach. Losujecie czy wpisujecie dwie cyferki i wstawiacie znak:
< , > lub =






Jak my się bawimy ?
Wojtuś losuje dwie cyfry. Kładzie je na kartce, po dwóch stronach (kartka do pobrania na dole). Jeśli wie co jest większe, od czego to kładzie odpowiedni znak. Ale jeśli nie wie, wtedy dokłada sobie pod spodem tyle koralików/kapselków/klocków ile wskazuje dana liczba i sprawdza. 

Jak zrobić takie krokodylki ?
  • Potrzebujecie 5 patyczków czy to po lodach czy laryngologicznych.  
  • Arkusz filcu lub pianki pcv do wycięcia w niej ząbków - teoretycznie powinny być białe, ale my nie mieliśmy więc nasz krokuś ma różowe uzębienie.
  • Zielonej farbki.
  • Trzech oczek ruchomych.
  • I Wikolu lub kleju w pistolecie.
Robicie z tych wszystkich rzeczy dwa krokodylki, jeden to znam mniejszości/większości a drugi to  
znak równości.
Możecie dzięki nim unaocznić i ułatwić dzieciom kojarzenie znaku graficznego czyli danego symbolu. 
W końcu same znaczki > czy < mówią niewiele a jeżeli wyobrazimy sobie je jako otwartą paszczę która zawsze pożera to co większe nie sprawi to najmniejszego problemy nawet 3 latkowi :)
Kleicie, malujecie, doklejacie to co trzeba i zabawka gotowa.


A tu dla chętnych karteczka do porównań :) 
Jeżeli sobie ją za laminujecie można po prostu wpisywać cyferki i ścierać.

2 komentarze:

Zostaw po sobie ślad.
Dziękuję, za każde pozostawione słowo! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...