Przyimek NA

by - marca 23, 2016


Centrum Metody Krakowskiej wypuściło na rynek ciekawą pomoc językową. Pomoc która ma za zadanie ułatwić dzieciom opanowanie przyimków w języku polskim a także umiejętność zastosowania ich w komunikacji i podczas dialogu. Pierwszą pomocą w tym temacie jest "Przyimek NA". Przyimki będą pojawiać się stopniowo i z wielką przyjemnością będziemy je Wam prezentować.
To bardzo fajny pomysł dla małych dzieci które często mylą co jest "nad" a co jest "pod" czy "obok", albo jeszcze nie maja wyrobionego zdania na ten temat :)
Dla starszaka takiego jak mój Wojtuś, zestaw jest banalny jeżeli chodzi o zrozumienie tematu czy wypowiedzi, nie mniej jednak wszystko można utrudnić,a zadanie stanie się ciekawsze gdy starszak będzie musiał je wykonać zupełnie sam czyli czytając etykietki. CMK dobrze wie jak sprawić aby zestawy miały duży zakres wieku.



Zestaw składa się z 40 kartoników o wymiarach 10x15 cm, 42 etykietek ze zdaniami oraz 8 etykietek z wyrażeniami przyimkowymi.

Dobrze przemyślany materiał i zastosowane w nim przedmioty czy też okoliczności są bliskie każdemu dziecku młodszemu czy też starszemu. Przyimki zawsze łączą się z rzeczownikami w miejscowniku. Dzięki temu dzieci młodsze mogą potrenować właściwe budowanie zdań i odpowiadanie na pytania we właściwy w języku polski sposób. Dzięki zastosowaniu przedmiotów codziennego użytku można bez problemu potrenować również odtwarzanie sytuacji z obrazków w dziecięcej rzeczywistości.




Pytania jakie wysuwamy do dzieci bawiąc się tym zestawem to "Na czym?" i "Gdzie?" dzieci uczą się je rozumieć i budować wypowiedzi. W udzielaniu odpowiedzi i budowaniu zdania pomaga ilustracja. 
Ilustracje są bardzo przyjemna dla oka i wykonane z fajnej grubości kartoniku.



Proponowanych przez Centrum Metody Krakowskiej zadań czy zabaw jest kilka. Poziom trudności jest różny i z Alą bawimy się tylko na trzy sposoby, do reszty musi dorosnąć. Wojtuś z pomocy korzysta głównie pod kątem czytania. Co prawda znajduje się tu sporo dwuznaków których nie umie ale i tak idzie mu całkiem nieźle.
WOJTUŚ I PRZYIMEK NA (filmik)

Pierwsze ćwiczenie polega na rozłożeniu przed dzieckiem kartoników z obrazami i zadawaniu kolejno pytań do każdego z nich. Początkowo zdarza się, że dzieci nie potrafią udzielić odpowiedzi, nie rozumieją o co nam chodzi. Pierwsze podejście (czy kilka pierwszych) zawsze może być na zasadzie prezentacji. Kiedy dziecko pojmie logikę ćwiczenia i odpowie prawidłowo na zadane pytanie podajemy mu etykietkę z wyrażeniem przyimkowym, które ma położyć pod obrazkiem i powtórzyć napisany na nim tekst za Wami. Wyrażenia przyimkowe (tj na szafie, na krześle, na drzewie) są prostsze do zapamiętania wzrokowo i umożliwiają tym samym czytanie globalne. Dzieci starsze które już potrafią czytać powinny korzystać z pełnych zdań i uczyć się budować pełne wypowiedzi jak np. "lala siedzi na łóżku".  



Z czasem obrazki można wymieszać aby nie przedstawiały jednej lokalizacji (tj jabłko wisi na drzewie, auto stoi na półce, piłka leży na szafie). To już sposób na kolejną zabawę w które możemy zadawać dziecku pytania: gdzie wisi jabłko, gdzie stoi autko czy gdzie leży piłka. Można też tworzyć zestawy w których jeden przedmiot np piłka, znajduje się na szafie, półce, drzewie i dywanie.






Jeżeli dziecko radzi sobie z czytaniem, możemy się pobawić inaczej. Kładziemy przed ćwiczącym obrazki i podajemy mu kolejno etykietki lub samo sobie odkrywa je i czyta a następnie przyporządkowuje do właściwego obrazka. 

Możemy pobawić się w zabawę odwrotną przed dzieckiem leżą jedynie etykiety ze zdaniami. Proponowana przez CMK zabawa polega na tym aby dziecko przeczytało wszystkie zdania a następnie udzielało pytającemu odpowiedzi na kolejne zadawane pytania np. Gdzie siedzi lal, Gdzie leży banan ? 
Dobrym pomysłem w mojej opinii jest nagroda za prawidłowo udzieloną odpowiedź w postaci pasującego obrazka.  My bawimy się też nieco inaczej. Wojtuś czyta etykietkę a następnie szuka obrazka który pasuje. To troszeczkę prostsza wersja na dobry początek. 



Na tym możliwości pomocy się nie kończą. Dziecko może też słuchać zdania wypowiadane przez Was a potem podawać odpowiednie obrazki lub etykietki z tekstem jeżeli ćwiczymy ze starszakiem. Kiedy jedno zdanie nie sprawia problemu możemy poszerzyć ten zakres do dwóch a następnie trzech obrazków/zdań podawanych we właściwej z wypowiadaniem kolejności. 

Pomoc fajnie się też sprawdza przy sortowaniu, obrazki można dzielić według miejsca na którym się znajdują przedmioty np. na szafie, na talerzu, na dywanie. Albo dla chętnych według przedmiotu który przedstawiają, choć w tej wersji znajdzie się wiele obrazków, które pojawiają się tylko raz.

Kolejną ciekawą zabawą o której już wspominałam powyżej, jest zabawa w odtwarzanie sytuacji z obrazków w rzeczywistym świecie. Podajemy dziecku obrazek lub etykietkę (jeśli umie czytać) i polecamy na zabawkowych mebelkach odtworzyć tą sytuację. I oczywiście skomentować.


Bardzo ciekawa pomoc dydaktyczna, pozwalająca kształtować świadomość językową i ucząca prawidłowego posługiwania się językiem polskim. Czekamy cierpliwie na kolejne Przyimki bo w zestawieniu z pewnością będzie jeszcze barwniej :)
 PRZYIMEK NA

A może spodoba Ci się także

0 komentarze


Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.