System PUS - na koncentrację

by - czerwca 07, 2018


System edukacji PUS z założenia doskonale wpływa i kształtuje koncentracje dziecka. Jednak mimo iż robią to wszystkie książeczki, są takie tytuły które stawiają tylko na to. Są wymagające i znakomicie trenują umysł oraz  skupienie jednocześnie dając pracującemu dziecku jasne ramy. Dziecko dostaje zadanie, robi je, sprawdza i osiąga sukces - koniec. Jeżeli chodzi o proste zadania przeważnie na jednym się nie kończy, czasem nawet nie kończy się na jednej książeczce, jak w przypadku tytułu Idę do szkoły. Ale kiedy zadanie wymaga skupienia, oczu, umysłu i trzymania wszystkiego na wodzy a od ilości elementów i ich skomplikowania, można dostać oczopląsu, wizja zbliżającego się końca ma ogromna znaczenie. Cel na celowniku i konkretna ilość zadań to pomaga dotrwać do końca. Warto podpowiedzieć dziecku przy trudnych zadaniach, zwłaszcza z poziomu drugiego, który jest naprawdę genialnym narzędziem nawet dla dorosłego (niech się sudoku schowa) że kiedy się eliminuje kolejne elementy, można sobie je zakrywać, tak aby nie musieć przerabiać wciąż od nowa, tych które już zostały wykorzystane. W ten sposób im bliżej końca, tym prościej i przyjemniej. Części pierwsze obu serii czyli Skoncentruj się i Rusz głową, już opisywałam, kto ma ochotę je zobaczyć, zapraszam na wpis KLIK.
Części pierwsze polecam dla dzieci 5+ ale 7 latek też się nimi jeszcze potrudzi.
Komu polecam części drugie? Wprawionym w boju 7 latkom a jeżeli to pierwsze łamigłówki i dziecko mało ma do czynienia z takimi zadaniami, nawet 8-9 latkom. Wszystko zależy od dziecka ale jest wymagająco. I choć podaję dolne granice, to górnych w tym przypadku nie podam, bo uważam że każdy, domownik powinien stawić czoła temu wyzwaniu. W końcu mózg to jedyny organ który kiedy pracuje to się nie starzeje.




Rusz głową 2. Gry i zabawy logiczne to książeczka, która znakomicie wspiera rozwój podstawowych i szczególnie przydatnych w okresie szkolnym sprawności intelektualnych dziecka, takich jak: 
  • spostrzeganie, 
  • koncentracja uwagi, 
  • zapamiętywanie, 
  • analiza i synteza wzrokowa.

Zadania są atrakcyjne, różnorodne, kolorowe i ciekawe. 
Jak dla mnie doskonała rozrywka nie tylko dla dzieci. Gry i zabawy logiczne opierają się przede wszystkim na obserwowaniu, porównywaniu, segregowaniu, porządkowaniu, wyszukiwaniu różnic i podobieństw oraz na werbalizacji spostrzeżeń wzrokowych.

Ponieważ są to zadanie nie stricte naukowe, doskonale nadają się do zaserwowania dziecku szkolnemu, które jest z pewnością zmęczone i znużone wykonywanie zadań domowych. 











Skoncentruj się 2. Zabawowe formy ćwiczeń na koncentrację to książeczka PUS adresowana do dzieci w wieku szkolnym (wczesnoszkolnym) zwłaszcza tych, które mają problemy w koncentracji uwagi przez dłuższą chwilę.

Koncentracja to niezbędna rzecz jeżeli chcemy mówić o efektywnej i sensownej nauce. Dziecko skoncentrowane na zadaniu siada, daje z siebie wszystko i osiąga szybki efekt, oraz satysfakcję . Dziecko rozproszone, szybciej się frustruje, częściej się myli, czas zadania wydłuża się czasem kilkukrotnie.  

Koncentracja dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest istotnym warunkiem osiągnięcia sukcesu w nauce czytania, pisania i liczenia. Dlatego też ćwiczenie jej na bazie książeczek Skoncentruj się jest znakomitym treningiem oraz pomocą w rozwijaniu aktywności poznawczej dziecka. Wykonywanie kolejnych ćwiczeń wpływa na stopniowe wydłużanie okresów koncentracji uwagi dziecka, uwrażliwienie jego spostrzegawczości poprzez: 
wnikliwe obserwowanie kształtu, wielkości, położenia przestrzennego figur 
rozróżnianie figury i tła 
porównywanie, segregowanie, wyszukiwanie różnic i podobieństw.









„Nigdy nie jest za późno na podjęcie pracy nad trudnościami w nauce czytania i pisania. Dysleksja nie występuje samoistnie, należy postrzegać ją jako problem całego życia. Można ją rozpoznać w każdym wieku, choć najlepsze efekty osiągniemy zaczynając jeszcze w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. W każdym wieku można skutecznie zmniejszyć symptomy dysleksji, choć u starszych uczniów trzeba zazwyczaj czekać dłużej. Jedynym sposobem na przezwyciężenie trudności jest systematyczna praca…”


Prof. Marta Bogdanowicz



A może spodoba Ci się także

0 komentarze


Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.