Pomyśl - Ułóż - Sprawdź -> PUS

by - lutego 26, 2016


Jakiś czas temu pytałam się was o System PUS. System który jest na rynku nie od dziś i nie od wczoraj. Pisały mi o nim osoby które go znały jako dzieci a dziś same już maja pociechy. Wielokrotnie czytałam i słyszałam o tej metodzie w samych superlatywach, postanowiłam sprawdzić ją we własnym domu. Nic dziwnego, że już przez tyle lat święci sukcesy w przedszkolach, szkołach i Waszych domach, w końcu to sprawdzony materiał dydaktyczny z wieloletnią tradycją.
Zanim jednak przejdę do moich odkryć, spostrzeżeń i wniosków jakie wyciągnęłam, chciałam zacząć od teorii oraz od ogólnego opisu. Sama bardzo go potrzebowałam dokonując wyboru więc teraz chciałabym go pokazać jak najpełniej Wam. Być może dla Was to również będzie odkrycie roku.

Aby móc korzystać z tego systemu, musimy w pierwszej kolejności zaopatrzyć się w ZESTAW KONTROLNY. Możemy go kupić osobno lub w jednym z dwóch zestawów Wyprawka Przedszkolaka lub Wyprawka Pierwszoklasisty każdy z nich, jest zaopatrzony poza skrzyneczką z klockami, w dwie dostosowane do rodzaju wyprawki - książeczki. Od takiego właśnie zestawu rozpoczęła się nasza przygoda.

System Edukacji PUS (Pomyśl – Ułóż – Sprawdź) to system, który łączy naukę, zabawę i samokontrolę. Stanowi on skuteczną pomoc w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zabawa z PUS-ami polega na rozwiązywaniu zadań zawartych w książeczkach i jednoczesnym układaniu klocków w zestawie kontrolnym. Po zakończeniu zadania dziecko samo sprawdza, czy odpowiedź ułożona z klocków jest poprawna i zgodna z wzorem kontrolnym pokazanym w książeczce przy rozwiązywanym zadaniu.



Ja wybrałam WYPRAWKĘ PRZEDSZKOLAKA ze względu na Alusię, chciałam sprawdzić czy to już jej czas. Wybór ten okazała się doskonały z dwóch względów: po pierwsze Ala się oswaja z klockami, uczy się cyferek i świetnie, całkiem sama rozwiązuje zadania dla najmłodszych, układając klocki już z moją podpowiedzią. Po drugie wprowadzenie dziecka do systemu PUS nie jest wcale takie proste. Kiedy się już załapie o co chodzi wszystko robi się odruchowo ale aby do tego dojść trzeba poświęcić troszkę czasu, po prostu trzeba rozpracować system. W tym celu właśnie polecam wybrać na początek jakieś bardzo proste zadania, który sam z siebie nie będzie dla dziecka stanowił problemu, tak aby mogło ono skoncentrować się na samych klockach. I z tego właśnie względu wyprawka przedszkolaka choć zawierająca materiał dla Wojtka banalny, również dla niego spisała się na medal.

W wyprawce przedszkolaka znajdują się dwie książeczki: Abecadło oraz Dla przedszkolaków 1.
Obie pozycje są przeznaczone dla dzieci powyżej 3 roku życia. A teraz przybliżę Wam każdą z nich z osobna, w kilku zdaniach.



ABECADŁO
Ta książeczka w prosty sposób uczy dzieci dostrzegania literek jako znaków graficznych. Jest tu moc ćwiczeń na odnajdywanie takich samych literek, zarówno małych jak i dużych. Takie ćwiczenie to doskonały trening już dla mojej 2,5 letniej Ali. Dzieci młodsze które nie muszą się uczyć, nie odczuwają nauki jako nie przyjemnej, więc to naprawdę fajny pomysł zacząć, naukę literek już z takim maluszkiem. Jednak znajdziecie tu również nieco trudniejsze zadania dla bardziej świadomych przedszkolaków, jak choćby dopasowywanie literek do rozpoczynających się na nie przedmiotów.




DLA PRZEDSZKOLAKÓW 1
  Zabawy i ćwiczenie ogólnorozwojowe dla najmłodszych to zupełnie inny rodzaj książeczki. Znajdziecie tu zadania rozwijające spostrzegawczość, uwagę, pamięć, umiejętność analizy i syntezy wzrokowej oraz słuchowej, uczą porównywania, klasyfikowania i uogólniania. 

Z tym zestawem Alusia czuje się jak ryba w wodzie. Z każdym dniem radzi sobie z nim coraz lepiej i każde z zadań rozwiązuje celująco. Z tą książeczką pobawicie się kolorami, znajdziecie dużo dopasowywania par przedmiotów identycznych lub na jakiejś konkretnej zasadzie ze sobą związanych. Całość oparta jest na przedmiotach codziennego użytku, rzeczach znanych dziecku, garderobie, owocach, warzywach, zwierzątkach czy też pojazdach. Wszystko jasne, przejrzyste i łatwe do pojęcia. Alicja jest tego najlepszym przykładem.





Wiecie już co nieco o samym systemie. Poznaliście już wyprawkę teraz czas odpowiedzieć na pytanie
"JAK TO DZIAŁA"
Już wiecie, że aby wystartować potrzebny Wam jest Zestaw Kontrolny. Zestaw jest kompatybilny ze wszystkim książeczkami systemu, dlatego też raz zakupiony służyć może tak,jak u nas dzieciom w różnym wieku a w dodatku rośnie wraz z dzieckiem.
Zestaw kontrolny to 12 plastikowych płaskich klocków, zamkniętych w równie płaskim nie zajmującym wiele miejsca plastikowym pudełeczku z 12 przegródkami na owe klocki. Każdy klocek z jednej strony ma cyferkę a z drugiej fragment wzoru. Dziecko odpowiadając kolejno, prawidłowo na pytania umieszcza cyferki we właściwych miejscach (zgodnie z odpowiedziami) i tym samym tworzy z drugiej strony wzór.

KROK 1 
Przenosimy wszystkie klocki z dolnej części pudełeczka do górnej, układając je kolejno.

KROK 2
Otwieramy książeczkę na wybranym zadaniu i kolejno biorąc klocki zgodnie z poleceniem odnajdujemy właściwą odpowiedź. To odnajdywanie na różnych poziomach i w różnych książeczkach odbywa się nie zawsze tak samo, czasem trzeba wybrać z wielu, w książeczkach matematycznych dla początkujących wynik jest równocześnie właściwą cyferką. Jednak wszystko jest objaśnione i z tym nie będziecie mieć problemu. 



Jak na poniższym zdjęciu klocem z numerem 4 odpowiada literce D, zadanie polega na odnalezieniu litery identycznej. Po jej znalezieniu widzimy przy niej cyferkę 6 co oznacza iż to właśnie na niej powinniśmy umieścić nasz klocek.

KROK 3
Klocek po klocku wykonujemy zadanie i zmierzamy ku końcowi. Już samo układanie klocków jest samokontrolą dla dziecka. Ponieważ zasadzie tylko dobrze ułożony zestaw pozwoli nam na rozmieszczenie wszystkich klocków. Każda pomyłka zajmuje nam "miejsce" i dziecko szybko odkryje, że gdzieś popełniło błąd. 


KROK 4
Wszystkie klocki na miejscach, czas rozpocząć czarowanie. Zamykamy nasze pudełeczko i odwracamy je na drugą stronę, po czym ponownie otwieramy. Teraz widzimy wzór jaki ułożyliśmy.

KROK 5 
Porównujemy wzór z tym który jest przy danym zadaniu. W większości posiadanych przez nas książeczek dla początkujących, młodszych dzieci wzory zgadzają się zarówno układem jak i kolorami. Jednak w niektórych książeczkach kolory nie mają znaczenia cały wzór jest w czerwieni, tu liczy się układ.









Do zestawu początkowego który był z założenia pod względem trudności dostosowany dla Alusi chciałam też dołożyć coś ciekawego i wciągającego dla Wojtusia. Wybrałam troszkę w ciemno 100 pytań i odpowiedzi 3. Gdybym wybrała 1 byłby to strzał w 10, a tym czasem wybrałam 3 która w swej przewadze przeznaczona jest dla dzieci wczesnoszkolnych. Na szczęście tylko na chwilkę, bo nim się obejrzę mój przedszkolak przemieni się w ucznia a wtedy z pewnością ta pozycja bardzo mu się spodoba. 
Wszystkie ćwiczenia zostały zaprezentowane w formie quizu, który nie sprawia nawet najmłodszym dzieciom problemów. Książeczka uczy dzieci formułowania pytań i wyszukiwania odpowiedzi. Specjalny dobór czarno – białych ilustracji jest zamierzony, ponieważ zmusza dzieci do logicznego myślenia, pobudza ich wyobraźnię, zachęca do samodzielnych obserwacji i doświadczeń. Poszczególne zadania poszerzają wiedzę dziecka o najbliższym otoczeniu, ponieważ oparte są na doświadczeniach z życia codziennego i dotyczą jego najróżniejszych aspektów: zdrowia, higieny, ruchu, właściwego odżywiania, a także świata roślin i zwierząt. 
Zapraszam na przegląd zdjęciowy.










Kolekcja książeczek PUS liczy obecnie ponad 100 tytułów i rok rocznie powiększa się o kolejne tytuły. System sam w sobie przeznaczony jest dla dzieci 3-10 letnich. Jednak w praktyce sprawa wygląda tak iż nie należny sugerować się wiekiem czy programem szkolnym tylko umiejętnościami dziecka. PUS znakomicie sprawdzi się jako pomoc zarówno dla dzieci zdolniejszych od grupy które mogą rozwijać się dalej jak i dla dzieci które nie nadążają za resztą jako dodatkowa pomoc doszkalająca.
Mnogość tematyki, sprawi, że nie PUS sprawdzi się na każdym etapie edukacji w podanym przedziale wiekowym. Nauka poprzez zabawę i w dodatku wzmocniona samokontrolą to moc pozytywnych emocji. Dziecko dostaje konkretne zadanie składające się z 12 części, wie dokładnie co ma wykonać i samo może ocenić swoją wiedzę. Nagrodą jest prawidłowe ułożenie wzoru, radość i błysk w oczach dziecka za każdym razem kiedy wzór okazuje się identyczny jest bezcenna. 
Przyznam szczerze, że wciągnęliśmy się w ten system i mamy Wam moc książeczek do pokazania, jednak aby dawkować Wam tą wiedzę podzieliłam nasze zasoby i pokażę Wam je na raty, wedle tematyki, tak będzie dużo prościej i czytelniej. 
Zapraszamy więc do śledzenia naszych PUSowych odkryć a odkrywamy moc każdego dnia :)

A może spodoba Ci się także

4 komentarze

  1. PUS-y są genialne! Nie ma dnia abyśmy ich nie układali :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak jest u nas :)
      A jakie polecacie dla Ali, czyli dla 2-3 latka ?

      Usuń
  2. Oj tak... Pus to coś fajnego i ponadczasowego... Też się tym jako dziecko bawiłam. Teraz musimy zakupić sobie jakieś nowe książeczki z zadaniami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie, jest ich cala moc :)
      Ja kupiłam część na wyrost, zresztą u nas nie ma tego złego. Z czego wyrasta Wojtek dziedziczy Ala, a do pozostałych tych za trudnych szybko dorośnie :)

      Usuń


Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.