Ostatnio pokazywałam pomoce dla starszaków a dziś kolej na dzieci 3, 4 oraz 5 letnie (czyli takie które skończyły 2 latka i w górę). Mój 2,5 latek w teorii się łapie do tej stawki, jednak ma inny pomysł na układankę, dlatego na razie prezentuje ją po przetestowaniu na 5 latku oraz na kilku podejściach z maluchem. Ala całuje psa, chodzi z nim na spacerki, a kiedy proszę o nakarmienie, podaje mu do ust to co chce, broń Boże to o co ja proszę, mimo, że powtarza po mnie całą sekwencje słów. Tak to jest jak ma się w domu zbuntowanego dwulatka. Jednak, co wiem z doświadczenia, na wszystko przyjdzie czas.
A piesek jest genialny i naprawdę zachęcający do zabawy, przyciąga uwagę bez dwóch zdań.
Piesek to narzędzie do ćwiczenia uwagi słuchowej - czym ona jest ?
Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny jest dla dziecka bardzo istotnym czasem jeśli
chodzi o kodowanie informacji. Aby umiejętnie to wykonać u dziecka musi
istnieć bardzo dobrze wykształcone centralne przetwarzanie słuchowe. Na
czym ono polega i dlaczego jest tak ważne dla dziecka? Przetwarzanie
słuchowe warunkuje dziecku prawidłowe nabywanie informacji, dekodowanie
(rozszyfrowanie) jej oraz udzielenie odpowiedzi. Jak wiadomo słuchanie
ze zrozumieniem nie jest czymś co funkcjonuje wyłącznie w wieku
wczesnoszkolnym. Towarzyszy ono nam przez całe nasze życie i stanowi
dość istotny czynnik w poznawaniu i rozumieniu otaczającej nas
rzeczywistości.
Ćwiczenia słuchowe zostały przygotowane dla dzieci:
- rozpoczynających naukę języka obcego,
- dwujęzycznych,
- zagrożonych dysleksją,
- lewousznych,
- z trudnościami w kontrolowaniu uwagi słuchowej,
- poddanych nadmiernej stymulacji wysokimi technologiami.
Linearne ćwiczenia słuchowe są bardzo ważną częścią stymulacji
rozwoju dziecka. Takie ćwiczenia w istotny sposób poprawiają uwagę i
pamięć słuchową. Prawidłowo rozwijający się trzylatek (czas po drugich
urodzinach) powinien wysłuchać, powtórzyć i zapamiętać sekwencję trzech
wyrazów. Ta umiejętność umożliwi uczenie się ze słuchu, zapamiętywanie
całych fraz podczas nauki języka drugiego lub obcego. Istotne jest
ukształtowanie nawyku linearnego (po kolei) słuchania i zapamiętywania,
które jest gwarancją sukcesu edukacyjnego.
Uwaga słuchowa i koncentracja na zadaniach akustycznych jest
trudniejsza i wymagająca większego wysiłku, niż podczas zadań wizualnych
dlatego tak ważna jest atrakcyjność zadań i włączenie ruchu
(działania).
Wobec
tego mam nadzieję, że Ala się przekona i będzie słuchać co się do niej
mówi. Bo wysłuchuje, powtarza i zapamiętuje ale nie układa. Nowość Centrum Metody Krakowskiej... PIES SEKWENCYJNY.
- przebadał za to Wojtuś na 3,4,5 wyrazach i idzie mu to zawodowo.
Oczywiście w jego wypadku nie stopniowałam już trudności przez
dokładanie większej ilości elementów spośród których należy wybrać te
właściwe, z 5 latkiem poszłam od razu na głęboką wodę.
Ale
po kolei. Pies sekwencyjny to zestaw składający się z PSA który na
brzuszku posiada trzy wgłębienia (kwadraty) w które będą wkładane
odpowiednie elementy. Elementów mamy 14 sztuk, wszystkie one jak i sam
pies wykonane są z płyty PCV, z wielka starannością, precyzją i
dziecioopornością.
Bezpieczne, trwałe i urocze.
Całą
zabawę rozpoczynamy od zapoznania dziecka z elementami. Kiedy już
dziecko wie co jest co i jak się zwie, dobrze byłoby się pobawić w
"podaj mi proszę", czyli rodzic prosi o jakiś przedmiot a dziecko go
lokalizuje i podaje do ręki. Wtedy mamy pewność, że wszystkie elementy są
dziecku znajome i nie będzie miało kłopotów z ich lokalizacją podczas
właściwego ćwiczenia. Cel będzie osiągnięty gdy dziecko będzie potrafiło
wyłonić kolejne elementy spośród wszystkich 14 położonych mu w polu
widzenia przedmiotów. Rzecz jasna robimy to stopniowo.
Teraz czas
na ćwiczenie uwagi słuchowej. Przed dzieckiem kładziemy psa i taką
ilość klocków z jaką dziecko sobie poradzi, a następnie mówimy co zjadł
pies. Co zjadł mówimy w postaci sekwencji słów np. "Azor zjadł buty,
cytrynę, truskawkę". Jeżeli dziecko nie zapamiętało ćwiczenia to możemy
je powtórzyć ale zawsze całą sekwencję. A ponieważ jesteśmy w Metodzie
Krakowskiej bardzo istotne jest to aby kolejne wyrazy były układane
zgodnie z wypowiedzą od lewej do prawej zgodnie z kierunkiem czytania i
pisania.
Z Alą na razie układam sekwencje 3 elementowe
z 3 elementów, ale zaczęłam od 2 elementowych. I nie posuwamy się na razie dalej, ponieważ, szybko robi mi na przekór, taka
to ta moja Ala.
Na razie nie naciskam, co jakiś czas sobie do
zadania wracamy i pierwsze dwa podejścia są oki potem jest zabawa
dowolna. Z czasem z pewnością powiększymy pule elementów i będziemy się
też bawić w odwracanie ról, ale to za chwileczkę.
0 komentarze
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.